ATENȚIE LA FRAUDELE PRIN SMS!
În ultima vreme tot mai multe persoane devin victime ale fraudelor prin SMS. Mesajele primite vizează verificare statusului unor comenzi sau invitații de accesare a unor linkuri, prin care se sustrag date personale confidențiale, care sunt folosite ulterior într-un mod malițios.
Malware-ul este o tipologie de fraudă care apelează la aplicații software ce au rolul de a instala fără știința posesorului telefonului în cauză coduri pentru colectare de date asociate cardurilor bancare, accesare rețea, interceptare date transmise și alte informații personale.
De obicei, aceste tipuri de mesaj par a fi trimise de la o firmă de curierat care sugerează accesarea unui link pentru a se verifica statusul livrării unei comenzi plasate recent. Deseori, textul utilizat în astfel de cazuri este: „Pachetul dvs. este pe drum, urmăriți-l aici (link inserat)”.
Atacatorii cibernetici distribuie malware-ul prin mesaje SMS. Ei trimit mesaje (în diferite limbi) care conțin un link de urmărire pentru un colet fals, conceput pentru a descărca un fișier APK. În timpul instalării, aplicația falsă de curierat (malware-ul) solicită diferite permisiuni. De exemplu, de a citi contacte, a scrie, a trimite mesaje SMS, a vedea starea telefonului, a crea notificări, a iniția apeluri telefonice, a șterge date etc.
În primul rând, trebuie să avem în vedere verificarea în detaliu a expeditorilor, conținutului mesajelor, link-urilor și fișierelor primite
Căutarea numărului de telefon al expeditorului pe Google în cazul în care nu am mai avut contact cu acesta.
Dacă din greșeală link-ul din SMS a fost accesat, iar aplicația malware a fost instalată, este necesară o resetare imediată a telefonului la setările din fabrică. Se recomandă să nu se închidă dispozitivul mobil, ci să se încerce eliminarea cât mai rapidă a virusului.
Dacă linkul nu a fost accesat, se recomandă ștergerea SMS-ului.
Dacă am descărcat o aplicație malware, este recomandat să nu accesăm aplicația de online banking pe care o folosim de pe telefonul expus la virus.
Resetăm parola aplicației de internet banking de pe un alt device decât cel infectat sau resetăm complet telefonul afectat la setările din fabrică.
Nu efectuăm o copie de rezervă înainte de revenirea la setările din fabrică (aceasta va implica și o copie a malware-ului)!
Verificăm ultimele tranzacții efectuate, contactăm banca dacă observăm tranzacții pe care nu le-am procesat și blocăm cardurile cât mai rapid dacă există suspiciunea unei afectări a datelor acestora.
În cazul în care ai primit un astfel de SMS, ai accesat link-ul și aplicația a fost instalată, contactarea băncii este esențială. De obicei băncile pun la dispoziție un serviciu de Call Center disponibil 24/24.
Nu accesa link-uri sau instala aplicații incluse în SMS-uri, mai ales de la numere prin intermediul cărora nu ai mai comunicat până acum!
Instalează un antivirus de la surse de încredere și cu recenzii bune!
În cazul unei suspiciuni de fraudă contactează banca emitentă!