Fiecare secunda conteaza atunci cand este vorba despre viata oamenilor. De cele mai multe ori, in procesul de salvare al persoanelor incarcerate in propriile autoturisme se pierde timp pretios, mai ales in cazul accidentelor grave. Cresterea sigurantei modelelor autoturismelor reprezinta o serioasa provocare pentru salvatori. Mai mult, indepartarea plafonului unui autovehicul, de catre echipajele de descarcerare, devine din ce in ce mai problematica. Confruntandu-se cu bucati de otel de mare rezistenta precum si cu armaturi ale caroseriei, in aceste conditii, chiar si cele mai puternice dispozitive de taiat nu mai fac fata. Anumite componente de siguranta, precum generatoarele de gaz din componenta sistemelor airbag, pot reprezenta un risc de siguranta pentru echipajele care intervin in situatii de urgenta. O alta problema o constituie gasirea si deconectarea bateriei in cazul autoturismelor moderne.

Astfel, o “Carte de Salvare la Bord” standardizata, in format A4, ce cuprinde informatii cu privire la localizarea armaturilor cabinei, rezervorului de combustibil, a bateriei, a airbag-urilor,a generatoarelor de gaz, a unitatilor de control, etc, precum si informatiile referitoare la precizarea punctelor adecvate de taiere, trebuie utilizata la nivelul intregii Europe. Pentru a fi cat mai accesibila echipajelor de salvatori, “Cartea de Salvare la Bord” trebuie sa fie plasata, in fiecare autoturism, in spatele parasolarului din dreptul conducatorului auto.

Cartea de salvare la bord este doar un proiect lansat ca acțiune de prevenție de către ACR. Cei care doresc să o descarce, o pot găsi pe site-ul ACR, dar nu este obligatorie din punct de vedere legislativ. (Descarca AICI)

Cartea de salvare la bord este o schiță a autoturismului care ar putea fi folosită de ISU, în caz de accident, atunci când ar fi nevoie de descarcerare. Această schiță ar facilita descarcerarea cu celeritate, pentru că s-ar putea vedea care sunt punctele tari ale mașinii și punctele care pot fi tăiate mai ușor. Chiar dacă s-au dat știri false timp de un an, în legătură cu așa-zisă obligativitate a schiței autoturismului, Poliția Rutieră nu știe despre o astfel de obligativitate și nici despre vreo discuție pentru introducerea ei în legislație.

„Toate documentele obligatorii sunt prevăzute de Codul Rutier. Nu se face niciun fel de mențiune cu privire la obligativitatea de a avea acea schiță deasupra parasolarului mașinii. Ce trebuie luat de bun este doar ceea ce este publicat în Monitorul Oficial. O schimbare legislativă se poate discuta trei luni, poate intra la vot după alte trei luni și ajunge să intre în vigoare după cel puțin un an, dar nici măcar nu s-a discutat o astfel de modificare legislativă”, a explicat, pentru Jurnalul Național, Ovidiu Munteanu, Direcția Poliției Rutiere.

„Este obligatorie această schiță, pentru a salva vieți, dar noi nu am spus acest lucru în sensul că ar exista vreo obligație legală. Nici nu am adus în discuție modificarea legislației, pentru includerea acestei schițe, explică oficialii ACR.

In cazul in care aveti cartea de salvare, este foarte important sa indicati prezenta acesteia la bord, prin fixarea unui autocolant in interiorul parbrizului, pe partea stanga (fie in coltul din stanga in partea de sus, fie in coltul stanga din partea de jos), fie in spatele oglinzii retrovizoare.

Aplicarea acestui autocolant nu trebuie niciodata sa afecteze vizibilitatea soferului!