Comunicat de presă ”Dacă vrea să găsească vinovați, Florentina Luca-Moise, inspectorul școlar general, să-i caute printre colegii ei de la PSD”
Am urmărit cu maxim interes prima conferință de presă a inspectorului general școlar, Florentina Luca-Moise, cu speranța că va pune accent pe calendarul viitor imediat din învățământul școlar preuniversitar, ținând cont că acesta presupune atât mișcări ale personalului didactic, cât și examene extrem de importante pentru elevii claselor a VIII-a și a XII-a. Din păcate, în loc să reiasă preocuparea pentru creșterea calității actului educațional în județul Neamț, am reținut doar apetența pentru controale și audituri, vinovății și așa-zise soluții salvatoare.
Chiar și așa, ne bucură preocuparea doamnei inspector general pentru respectarea legalității, chiar dacă asta înseamnă că trebuie să arate cu degetul înspre proprii colegi de partid, cei care au condus Inspectoratul Școlar Județean Neamț în perioada 2012 – 2020. Căci despre asta este vorba.
Primul audit, desfășurat ad-hoc, a scos în evidență mai multe nereguli în angajarea cu personal nedidactic și didactic auxiliar la Seminarul ”Veniamin Costachi” Neamț, din perioada 2012 – 2020, în ultimii 5 ani, Seminarul fiind condus de soțul fostului inspector general, Elena Laiu. Atunci au fost operate angajări masive, cu neîncadrarea în normativele de personal. O situație similară a fost descoperită și la Liceul cu Program Sportiv, din Roman, unde, de această dată, angajările peste nevoile reale s-au făcut cu largul concurs al fostului inspector general, Viorel Stan, colaborator dovedit al Securității și trimis în judecată pentru corupție, inclusiv pentru fapte ce au legătură cu Liceul cu Program Sportiv, din Roman. Anterior auditului, în anul 2021, Mihai Obreja a monitorizat situația și a dispus, în calitate de inspector general, reducerea a 37 de posturi de la cele două unități de învățământ vizate. În anii 2021-2022, în stare de alertă, câteva zeci de posturi din fila de normare aprobată de ME nu au fost repartizate către școli tocmai în scopul de a nu pune presiune pe buget calculat în baza costului standard/elev; în consecință, problemele financiare existente la ISJ Neamț provin din perioada anterioară anului 2020.
Al doilea audit a avut caracter de ”regularitate” și s-a desfășurat în 14 județe, printre care și județul Neamț, fiind vizată aceeași perioadă 2019 – 2021. Și de această dată au fost identificate mai multe nereguli provenite de dinainte de 2020 referitoare la angajarea personalului didactic auxiliar și nedidactic în unele unități de învățământ, responsabilitatea în organizarea concursurilor fiind în sarcina unităților școlare auditate.
Inspectorul general, Mihai Obreja, avea obligația să ducă la îndeplinire recomandările Echipei de audit a Misiunii ME formulate în Raportul final prin elaborarea și implementarea unui plan de acțiune cu termene și responsabilități clare. Încetarea mandatului și înlocuirea acestuia cu Florentina Luca-Moise a făcut imposibilă aplicarea recomandărilor, necontestate de altfel, tocmai pentru caracterul lor obiectiv.
Ne declarăm indignați de poziția afișată de doamna Florentina Luca-Moise, care își începe mandatul cu acuze și suspiciuni la adresa ultimei conduceri a Inspectoratului Școlar Județean Neamț, fără să realizeze că vinovații sunt cei care au practicat supra normarea și trebuie căutați în curtea colegilor de partid, la PSD. Catalogăm declarațiile doamnei Luca-Moise ca o delațiune publică împotriva propriilor colegi și ne întrebăm dacă nu cumva asistăm la o reglare de conturi pe care doamna Moise, de la înălțimea acestei funcții, o inițiază cu bună știință. Pe de altă parte, poziția doamnei Florentina Luca-Moise, de așa-zis salvator al cadrelor didactice și personalului auxiliar din învățământul preuniversitar nemțean, intră în contradicție evidentă cu aceea a reprezentanților Ministerului Educației, a ministrului Sorin Câmpeanu.
Considerăm că preocupările inspectorului general trebuie să se axeze exclusiv pe creșterea calității actului educațional în județul Neamț și nu pe declarații politice susținute chiar din sediul ISJ și pe vendete personale. Înțelegem și stângăciile de debut ale doamnei Luca-Moise pe poziția administrativă cea mai înaltă din sistemul de învățământ la nivel județean. Cu toate acestea, ne declarăm încrezători că oportunitatea care i s-a oferit de a aplica planurile de acțiune urmare a misiunilor de audit va fi valorificată optim în sensul încadrării cheltuielilor salariale în bugetul calculat pe baza costului standard.
Nu în ultimul rând, așteptăm de la inspectorul școlar general performanță.
Prof. Mihai Obreja, fost inspector general
Prof. Dana Păiuș, inspector general adjunct
Prof. Cătălin Bălțătescu, inspector general adjunct