Dental Alliance

July 12, 2025

GALA DE OPERĂ, Concertul de închidere al ediției jubiliare a VACANȚELOR MUZICALE

0

Sâmbătă, 12 iulie 2025, Platoul Curții Domnești, ora 21:00

GALĂ DE OPERĂ

Orchestra OPEREI NAȚIONALE ROMÂNE IAȘI

Dirijor: Cristian SANDU

Soliste: Cellia Caterina COSTEA (soprană)

Aura TWAROWSKA (mezzosoprană)

 

Program:

   Vincenzo Bellini

Uvertura operei „Norma”
Aria „Casta Diva” din opera „Norma”
Duetul Norma – Adalgisa „Mira, o Norma” din opera „Norma”
Aria „Sgombra è la sacra selva…. Deh, proteggimi, o Dio!” din opera „Norma”
***
Giacomo Puccini
Intermezzo din opera „Manon Lescaut”
Aria „Un bel dì vedremo” din opera „Madama Butterfly”
Duetul Cio-Cio-San – Suzuki „Scuoti quella fronda di ciliegio” din opera „Madama Butterfly”
Camille Saint-Saëns
Aria „Mon cœur s’ouvre à ta voix” din opera „Samson et Dalila”
***
Wolfgang Amadeus Mozart
Uvertura operei „Flautul fermecat”
Giacomo Puccini
Aria „Tu che di gel sei cinta” din opera „Turandot”
Léo Delibes
Duetul florilor din opera „Lakmé”
Georges Bizet
Habanera „L’amour est un oiseau rebelle” din opera „Carmen”
***
Eugen Doga
Vals
„Ochiul tău iubit”
„Te ştiam numai din nume”
„Dulcea şi tandra mea fiară”

 

OPERA NAȚIONALĂ ROMÂNĂ IAȘI

Opera Națională Română din Iași este cea mai mare instituție de spectacole și concerte din Moldova și una dintre cele mai importante instituții de profil la nivel național.

Valoarea de simbol pe care a dobândit-o în contextul cultural românesc este rezultatul unui țel comun al mai multor generații de muzicieni și oameni de cultură care s-au pus în slujba artei.

Afirmarea genului teatrului liric în regiunea Moldovei, concretizat cu înființarea Operei ieșene ca instituție culturală de stat, a cunoscut un proces de frământări și parcurgerea mai multor etape. După mai multe încercări de constituire instituțională, prin Hotărârea Consiliului de Miniștri din 30 decembrie 1955, se înființează primul teatrul liric ieșean, la data de 1 ianuarie 1956.

Prima stagiune a debutat în seara de 3 noiembrie 1956 cu spectacolul „Tosca”, de Giacomo Puccini, sub bagheta dirijorului Radu Botez. Primul director al Operei a fost muzicianul şi profesorul Ioan Goia, care a condus în perioada 1956-1965. De-a lungul anilor, acestuia i-au urmat personalităţi de seama ale vieţii muzicale româneşti, dintre care enumerăm aici: regizorul de operă George Zaharescu, dirijorul Ion Păvălache, regizorul Dimitrie Tăbăcaru, muzicologul şi compozitorul Constantin Dediu, dirijorul Corneliu Calistru și regizoarea Beatrice Rancea. Din 29 ianuarie 2022 până în prezent, managerul instituției este tenorul Andrei Fermeșanu.

Opera de Stat din Iași a pornit la drum cu un colectiv artistic animat de un scop comun, atins prin studiu asiduu și disciplina strictă, întrucât arta nu acceptă compromisuri. S-au remarcat, de-a lungul vremii, profesorul Ioan Goia, dirijorii Radu Botez, Ion Hârțan, Grigore Iosub, Cornelia Voinea, maeștrii de cor Emil Chivu și Anton Bișoc, corepetitorii Nicolae Marcovici, Tit Tarnavski, Elise Popovici, Ioan Welt, regizorii Dimitrie Tăbăcaru, George Zaharescu, pictorii scenografi Zoltan Gherzanich, Hristofenia Cazacu, alături de soliștii vocali (Florica Mărieș, Ella Urmă, Rosina Anghelescu, Jana Pârvulescu, Maria Toma, Ianula Papadopol, Ion Iorgulescu, Victor Popovici, Nicolae Prescornițoiu, Costel Simionescu, Tiberiu Popovici, George Popa, Laurian Nicolau ș.a.) și de compartimentul Balet (Bella Balogh, Ioan Băitanciuc, Gheorghe Stanciu, Natalia Vronski, Mihaela Atanasiu ș.a.). Împreună au pus bazele Operei de Stat din Iași.

Pe scenă lirică ieşeană au evoluat artişti cunoscuţi din România şi din străinătate: Arta Florescu, Nicolae Herlea, Eugenia Moldoveanu, Maria Slătinaru-Nistor, Viorica Cortez, Virginia Zeani, Nicola Rossi-Lemeni, Walter Monacchesi, Irina Arhipova, Todor Kostov, Viktor Tretiak.

Activitatea artistică a Operei Naționale Române din Iași se desfășoară, alături de cea a Teatrului Naţional Iaşi, într-unul dintre cele mai frumoase teatre din țară, monument istoric, care datează de la finalul secolului al XIX-lea.

Orchestra Operei Naționale Române Iași a luat naștere odată cu înființarea acestei prestigioase instituții culturale de importanță națională, în anul 1956. Pe parcursul celor 68 de ani de activitate, generațiile care au făcut parte din acest colectiv și-au însușit un bogat repertoriu de operă, operetă, balet, musical, precum și lucrări care aparțin genului vocal-simfonic.

Repertoriul curent al Operei Naționale Române Iași se remarcă prin amploare și diversitate, reunind titluri de referință din operă, operetă, musical și balet, de o bogată diversitate stilistică, în montări scenice și coregrafice emblematice.

Pe parcursul ultimilor ani, la pupitrul dirijoral al orchestrei O.N.R.I. s-au aflat maeștri de renume, cu o vastă experiență profesională, atât la nivel național, cât și internațional: David Crescenzi, Jin Wang, Viachasalu Charnuka-Volich, Tiberiu Soare, Adrian Morar, Vladimir Lungu, Traian Ichim, Cristian Oroșanu, Bogdan Chiroșcă, Nicolae Dohotaru, Svetlana Popov, Ciprian Teodorașcu, Cristian Sandu, Daniel Jinga, Gheorghe Victor Dumănescu, Gabriel Bebeșelea, Mircea Holiartoc.

CRISTIAN SANDU

Este absolventul Academiei Naţionale de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, specializările Dirijat cor, Dirijat orchestră şi Muzicologie, în prezent conferențiar universitar în cadrul aceleiași instituții, dirijor al orchestrei şi ansamblului de operă, profesor de dirijat. Format sub îndrumarea maeştrilor Victor Dumănescu și Petre Sbârcea, debutează în 2004 la pupitrul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca. În 2008, absolvă cursurile Academiei Internaționale de Dirijat „Ilya Musin” din Sankt-Petersburg, clasa Leonid Korchmar, apoi îşi continuă pregătirea sub îndrumările lui Nello Santi, dirijor pe care îl asistă în teatrele San Carlo din Napoli, La Fenice din Venezia, Teatro alla Scala din Milano sau Opera din Zurich. În 2010, obţine doctoratul în muzică cu cercetarea „Stilemele verismului în evoluţia operei moderne”. Recunoasterea sa profesională este validată şi de câştigarea Premiului I la Concursul Internaţional de Dirijat Orchestră „Jeunesses Musicales” (București, 2010) şi de participarea sa în festivaluri și jurii internaționale: Concursul Internațional de Canto „Petre Stefănescu-Goangă” (Bucureşti), Concursul Vocal Internațional „Vox Artis” (Sibiu), Concursul Internațional de Canto „Alfredo Giacomotti” (Pavia).

Cu un amplu repertoriu în genurile simfonic, operă sau muzică sacră, colaborează constant cu Opera Naţională Română Cluj, Opera Maghiară Cluj, Opera Naţională Bucureşti, Opera Naţională Iaşi, Opera Naţională Timişoara, Opera Craiova, Opera Brașov, Teatrul Naţional de Operă şi Balet Constanţa, Teatrul Naţional de Operă şi Operetă Galaţi, Orchestra de Cameră Radio București, Filarmonicile de Stat din Cluj-Napoca, Iaşi, Sibiu, Satu Mare, Arad, Oradea, Târgu Mureş, Botoşani, Bacău, Piteşti. În perioada 2014-2016, este dirijor invitat al Operei Naționale București unde conduce şi premiera operei „Rigoletto”, în regia lui Stephen Barlow.

Colaborează cu nume mari ale baletului internațional precum Alina Cojocaru, Johan Kobborg, Yana Salenko, Osiel Guneo, Xander Parish.

CELLIA CATERINA COSTEA

S-a născut într-o familie de muzicieni. A studiat vioara la Școala de Muzică din Piatra-Neamț și, mai târziu, canto, cu profesoara Elena Botez la Liceul de Artă din același oraș. Și-a continuat studiile la Universitatea de Muzică din București fiind este câștigătoarea a unsprezece concursuri internaționale de canto.

A debutat pe scena Operei Naționale București în rolul Desdemonei din „Otello”, de G. Verdi, cariera internațională având ca punct de plecare rolul Contesei din „Nunta lui Figaro”, de W. A. Mozart, moment care aa vut loc la Klagenfurt.

A interpretat repertoriul lirico-spint pe unele dintre cele mai importante scene de operă: Covent Garden Londra, Opera de Stat din Viena, Teatrul „Liceu de Barcelona”, Deutsche Oper Berlin, Konzerthaus Berlin, Operele de Stat din Stuttgart, Düsseldorf, Frankfurt, Hannover, Opera de Toulon, Capitole de Toulouse, Opera de Nice, Opera Municipal de Marseille, Opera Royal de Wallonie Liege, Teatrul Național Praga, Opera din Cairo, Concertgebouw Amsterdam și Opera Regală Amsterdam. În Italia, Cellia-Caterina Costea a fost prezentă în teatrele de operă din Palermo, Cagliari, Catania, Brescia, Como, Pavia, Cremona, Reggio Emilia, Novarra, Modena și Piacenza, precum și în Coreea de Sud, Japonia, Taiwan, China și Chile.

S-a remarcat în roluri precum: Contessa – „Nunta lui Figaro”, Arminda – „La finta giardiniera”, Donna Elvira – „Don Giovanni”, Liu – „Turandot”, Mimi – „La Boheme”, Tosca, Madama Butterfly, Nedda – „Pagliacci”, Aida, Amelia –„Simon Boccanegra”, Leonora – „Il Trovatore”, Desdemona – „Otello”, Elena – „Vecerniile siciliene”, Amelia – „Bal mascat”, Elisabetta – „Don Carlo”.

Dirijorii importanți cu care colaborează sunt: Seiji Osawa, Juliano Carella, Mark Elder, Ascher Fisch, Eugene Kohn, Jiri Kout, Alain Lombard, Pinchas Steinberg, Alberto Veronesi, Abel Ybes.

Din anul 2012, este solista Operei Naționale din Atena, an în care primește, din partea Uniunii Criticilor de Teatru și Muzică din Grecia, Marele Premiu pentru cel mai bun artist al anului.

AURA TWAROWSKA

Debutează pe scena operei timișorene în rolul titular din opera Carmen de G. Bizet, imediat după încheierea Studiilor Aprofundate la Universitatea de Muzică din București. Cariera sa artistică se îmbogățește cu multe roluri de operă, alături de și mai multe partituri vocal-simfonice, care îi fac vocea cunoscută și apreciată pe majoritatea scenelor de operă și de filarmonică din România. Colaborările și turneele internaționale (Germania, Olanda, Belgia, Italia, Spania, Portugalia, Cipru, Norvegia, Danemarca, Polonia etc) îi facilitează întâlnirea cu scenele europene, toate acestea conducând la angajarea sa ca solistă a Operei de Stat din Viena în anul 2007.

A performat pe importante scene ale lumii, sub bagheta unor dirijori de renume mondial, precum Zubin Mehta, Seiji Ozawa, Donals Runickles, Christian Thielemann, Alain Altinoglu, Marco Armiliato, Franz Welser-Möst, Yves Abel, Pier Giorgio Morandi, Bertrand de Billy, Evelino Pido, Simone Young, Michael Güttler, Louis Langree, Stefan Soltesz, Ulf Schirmer, Guillermo Garcia Calvo, Jin Wang, Tugan Sokhiev, Pier Giorgio Morandi, Pinchas Steinberg, Mikko Franck, Ingo Metzmacher, Dan Ettinger, Sebastian Weigle, Claude Schnitzler, Jin Wang, Cristian Măcelaru, Cristian Mandeal, Horia Andreescu.

A cântat alături de: Anna Netrebko, Kiri Te Kanawa, Agnes Baltsa, Angela Denoke, Krassimira Stoyanova, Diana Damrau, Sonya Yoncheva, Aleksandra Kurzak, Inva Mula, Norma Fantini, Dorothea Röschmann, Dolora Zajick, Tamar Iveri, Micaela Carosi, Patricia Ciofi, Fiorenza Cedolins, Michaela Schuster, Dimitri Hvorostovski, Sir Bryn Terfel, Roberto Alagna, Juan Diego Florez, Ramon Vargas, Sorin Coliban, Roxana Briban, Marius Vlad, Veronica Anușca.

 

Aura Twarowska este Cetățean de Onoare al Municipiului Lugoj. A fost decorată de Președintele României cu Ordinul Meritul Cultural, în grad de Cavaler, și premiată de Elite Art Club UNESCO pentru promovarea valorilor culturale românești în țară și în străinătate.

Din februarie 2024 este Lector Universitar Doctor la Facultatea de Muzică și Teatru din cadrul Universității de Vest Timișoara.

Leave a Reply