Schimbări majore la gimnaziu, în noile planuri-cadru pregătite de Ministerul Educației: fără note din toamnă la Religie, Muzică, Desen și Sport, eliminarea materiilor Educație tehnologică și Dezvoltare personală / Varianta 2: Dispare Limba latină, sunt tăiate ore de la Limba modernă, Fizică, Chimie, Biologie, Geografie și Isto
Tăieri de ore și eliminări de materii pentru clasele V-VIII sunt pregătite în prezent de Ministerul Educației, care este obligat ca din 14 septembrie să pună în aplicare legea care prevede tăierea cu până la 5 a numărului de ore pe săptămână în gimnaziu. Potrivit surselor Edupedu.ro, grupul de lucru al Ministerului Educației care lucrează la revizuirea planului cadru pentru învățământul gimnazial a realizat până acum 4 variante de plan-cadru pentru clasele V-VIII.
Edupedu.ro a obținut toate cele 4 variante de planuri-cadru în lucru în acest moment la Ministerul Educației.
În prima variantă, marile noutăți sunt eliminarea notelor la materiile Religie, Muzică și Desen și Educație fizică și sport, dispariția Muzicii sau a Desenului dintre orele obligatorii (copiii vor alege ce materie din cele 2 studiază în fiecare an), eliminarea cu totul a materiilor “Consilierea și dezvoltarea personală” (care intră în dirigenție) și “Educația tehnologică”.
În Varianta 2 de plan-cadru aflată în lucru la Minister și obținută de Edupedu.ro dispare materia “Limba latină”, sunt tăiate ore de la Limba modernă numărul 2, de la Fizică, Chimie, Biologie, Geografie și Istorie. Dispar materiile Educație tehnologică și Consiliere și dezvoltare personală.
Planul-cadru pentru gimnaziu – Varianta 1
Marea noutate o reprezintă eliminarea notelor la materiile Religie, Muzică și Desen și Educație fizică și sport. Copiii nu vor mai primi note la aceste discpline, ci calificative. “Aceste discipline se bazează pe predispoziții native, aptitudini, înclinații, având un caracter vocațional explicit”, spun autorii curriculumului. Amintim că au mai existat solicitări din partea părinților ca la aceste materii să nu mai existe note, critica principală fiind distorsionarea evaluării având în vedere că notele contează în prezent la admiterea la liceu (20% din media de admitere la liceu o reprezintă media cu care elevul încheie clasele V-VIII).
De remarcat că Religia se păstrează ca disciplină obligatorie fără să piardă nici o oră începând din clasa pregătitoare.
O altă noutate este dispariția Muzicii sau a Desenului dintre orele obligatorii. În prezent, elevii fac ambele materii, câte 1 oră pe săptămână. Proiectul prevede că de acum înainte fiecare elev va alege dacă face Educație muzicală sau Educație plastică anul acela. “Educația artistică se studiază pe grupe (educație muzicală sau educație plastică). În acest sens, elevii, îndrumați de cadrul didactic, pot alege, la cerere, în anul școlar anterior, una dintre cele două discipline. Cererea este contrasemnată de părinte/reprezentant legal”, spun autorii curriculumului.
Dispare cu totul și materia “Consilierea și dezvoltarea personală” – care în prezent are 1 oră pe săptămână obligatoriu din a V-a până în a VIII-a. “Consilierea și dezvoltarea personală se organizează de către profesorul diriginte, în funcție de nevoile elevului/elevilor/părinților, în cadrul orei de dirigenție”, se arată în proiectul de plan-cadru.
O altă materie tăiată din tot gimnaziul este Educația tehnologică, ce în prezent are 1 oră pe săptămână obligatoriu din clasa a V-a până în a VIII-a.
În această variantă, autorii propun rearanjarea materiilor în 4 arii curriculare, față de 7 câte sunt în prezent. Astfel Informatica și TIC intră cu tot cu aria curriculară în noua Matematică, științe și tehnologii. Aria Om și societate se transformă în Societate și civism și pierde materia Religie, care migrează către noua arie Dezvoltare personală și sensibilizare culturală. Aici regăsim Educația artistică (plastică și muzicală), Religia și Educația fizică.
La clasa a V-a:
– dispare cu totul materia Educația tehnologică, ce până acum avea alocată 1 oră pe săptămână
– copiii nu vor mai avea discipline separate Muzică și Desen, ci le vor face într-o singură oră pe săptămână, sub numele Educație artistică. De altfel, aria Arte se desființează, iar materiile sale se regăsesc în aria intitulată Dezvoltare personală și sensibilizare culturală. Autorii planului-cadru precizează că “Educația artistică se studiază pe grupe (educație muzicală sau educație plastică). În acest sens, elevii, îndrumați de cadrul didactic, pot alege, la cerere, în anul școlar anterior, una dintre cele două discipline. Cererea este contrasemnată de părinte/reprezentant legal”.
– dispare materia Consiliere și dezvoltare personală, care în prezent are 1 oră pe săptămână
Elevii vor avea în total 22 de ore obligatorii pe săptămână, la clasa a V-a, față de 25 în prezent. La acestea se pot adăuga maximum 2 opționale.
La clasa a VI-a:
– continuă studierea Educației muzicale sau a Educației plastice, deci elevii nu fac și Muzică, și Desen. Dispare 1 oră pe săptămână.
– dispare Educația tehnologică, materie care până acum avea o alocare de 1 oră pe săptămână
– dispare Consiliere și dezvoltare personală, care avea 1 oră pe săptămână
În total, elevii de clasa a VI-a vor avea 24 de ore obligatorii pe săptămână, față de 27 câte sunt în prezent.
La clasa a VII-a:
– 1 oră pe săptămână dispare, prin studierea pe grupe a Muzicii și a Desenului, pe modelul descris mai sus
– Materia Educația tehnologică este eliminată cu totul =» dispare iar 1 oră pe săptămână
– Consiliere și dezvoltare personală este o altă disciplină care este eliminată cu totul =» dispare 1 oră pe săptămână
În total, elevii de clasa a VII-a vor avea 27 de ore obligatorii pe săptămână, față de 30 câte sunt în prezent.
La clasa a VIII-a:
– 1 oră pe săptămână dispare, prin studierea pe grupe a Muzicii și a Desenului, pe modelul descris mai sus
– Materia Educația tehnologică este eliminată cu totul =» dispare 1 oră pe săptămână
– Consiliere și dezvoltare personală este o altă disciplină care este eliminată cu totul =» dispare 1 oră pe săptămână
În total, elevii de clasa a VIII-a vor avea 27 de ore obligatorii pe săptămână, față de 30 câte sunt în prezent.
Planul-cadru pentru gimnaziu – Varianta 2
Această propunere prevede organizarea materiilor în 6 arii curriculare, față de 7 arii câte sunt în prezent. La nivel de arii, modificarea o reprezintă eliminarea cu totul a ariei Consiliere și orientare.
Dispare materia Limba latină, care în prezent este studiată la clasa a VII-a timp de 1 oră obligatoriu pe săptămână.
Sunt tăiate ore de la Limba modernă numărul 2, de la Fizică, Chimie, Biologie, Geografie și Istorie. Rămân, în schimb, fără nicio tăiere Religia, Educația socială, Muzica, Desenul, Informatica, Educația fizică, Limba modernă 1, Matematica și Româna.
Dispare materia Educație tehnologică, în prezent disciplină cu 1 oră obligatorie din a V-a până în a VIII-a inclusiv.
Este eliminată și disciplina Consiliere și dezvoltarea personală, studiată în prezent 1 oră pe săptămână în fiecare clasă de gimnaziu. Consilierea și dezvoltarea personală devine parte a activității de dirigenție “și este reglementată prin ordin al ministrului educației și cercetării. Se organizează de către profesorul diriginte în cadrul orei de dirigenție”, prevede proiectul de curriculum.
La clasa a V-a:
– se elimină o oră de la Istorie, astfel că elevii ar urma să facă 1 oră obligatoriu pe săptămână, față de 2 în prezent
– Educația plastică și Educația muzicală rămân materii separate, cu câte 1 oră pe săptămână, la fel ca în prezent
– dispare Educația tehnologică – ce avea 1 oră pe săptămână
– este eliminată și Consilierea și dezvoltarea personală, tot cu 1 oră pe săptămână până acum
În total, elevii de clasa a V-a ar urma să aibă 22 de ore obligatoriu pe săptămână (față de 25 câte sunt în prezent).
La clasa a VI-a:
– taie o oră de Fizică, astfel încât elevii ar urma să studieze 1 oră pe săptămână, față de 2 în prezent
– taie o oră și de la Biologie, astfel încât elevii să studieze această disciplină doar 1 oră pe săptămână, față de 2 câte ore sunt săptămânal în prezent
– dispare Educația tehnologică – ce avea 1 oră pe săptămână
– este eliminată și Consilierea și dezvoltarea personală, tot cu 1 oră pe săptămână până acum
În total, elevii de clasa a VI-a ar urma să aibă 23 de ore obligatoriu pe săptămână (față de 27 câte sunt în prezent).
La clasa a VII-a:
– taie o oră de Limbă modernă 2, ajungând la un total de 1 oră pe săptămână față de 2 câte se fac în prezent
– taie Limba latină, care în prezent se studiază 1 oră pe săptămână doar la clasa a VII-a
– taie o oră de Chimie, astfel încât elevii să facă doar 1 oră pe săptămână, față de 2 câte se studiază în prezent
– dispare Educația tehnologică, ce avea 1 oră pe săptămână
– este eliminată Consilierea și dezvoltarea personală, care avea 1 oră pe săptămână alocată până acum
În total, elevii de clasa a VII-a ar urma să aibă 25 de ore obligatoriu pe săptămână (față de 30 câte sunt în prezent).
La clasa a VIII-a:
– taie o oră de Limbă modernă 2, ajungând la un total de 1 oră pe săptămână față de 2 câte se fac în prezent
– taie o oră de la Geografie, ajungând la 1 oră pe săptămână, față de 2 câte se studiază acum
– dispare Educația tehnologică, ce avea 1 oră pe săptămână
– este eliminată Consilierea și dezvoltarea personală, care avea 1 oră pe săptămână alocată până acum
În total, elevii de clasa a VIII-a ar urma să aibă 26 de ore obligatoriu pe săptămână (față de 30 câte sunt în prezent).
Planul-cadru pentru gimnaziu – Varianta 3
Această variantă este construită pe baza chestionarelor lansate de Ministerul Educației către părinți și profesori.
De remarcat că și în aceste variante realizate pe baza răspunsurilor societății, Religia rămâne ca materie obligatorie cu 1 oră pe săptămână din clasa a V-a până în clasa a VIII-a. Asta în timp ce alte materii apar inclusiv cu jumătăți de oră în planul-cadru.
Planul-cadru pentru gimnaziu – Varianta 4
Vechiul plan-cadru pentru învățământul gimnazial, în vigoare din 2016 când actualul ministru al Educației era secretar de stat pe preuniversitar:
Informații de background
Amintim că planurile Ministerului Educației de a modifica, începând din această toamnă, numărul de ore alocat fiecărei materii în parte, pentru clasele de început de ciclu apare într-un proiect de Ordonanță de Urgență lansat de Minister. Proiectul de OUG prevede că din anul școlar 2020-2021 numărul de ore de școală din planurile-cadru se aprobă prin ordin al ministrului educației și se aplică pentru clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a.
În ceea ce privește modificarea planurilor-cadru – adică a materiilor pe care le studiază un elev în fiecare clasă și a numărului de ore alocat fiecărei discipline în parte – proiectul de OUG prevede că schimbările încep acum, în anul școlar 2020-2021, și se vor “finaliza pentru toate clasele până la începerea anului școlar 2025 – 2026.”
Parlamentul a votat în octombrie 2019 un proiect al parlamentarului PSD Liviu Pop prin care este stabilit numărul de ore pentru cele trei cicluri din învățământul preuniversitar.
Legea votată în octombrie și promulgată în noiembrie de președintele Klaus Iohannis prevede “în medie” 20 de ore pe săptămână în clasele I-IV (față de 19-22 ore în prezent), 25 de ore la gimnaziu (față de 26-34 în prezent) și 30 la liceu.
Legea educației nr.1/2011 prevedea de la bun început 20 de ore pentru ciclul primar, 25 pentru gimnaziu și 30 pentru liceu. Însă la un an și jumătate de la adoptarea acelei legi, Ecaterina Andronescu a modificat-o printr-un OUG, trecând din lege în pixul ministrului decizia privitoare la numărul orelor. După alți 6 ani în care numărul de ore a căpătat proporții, Parlamentul actual a repus articolul desființat de Andronescu pe locul inițial.