Dental Alliance
April 26, 2024

Bogdan Roman (ÎPM): NU SUNT DE ACORD SĂ SUSȚIN O FIRMĂ DE PARTID PENTRU TRANSPORTUL PUBLIC LOCAL

0
Carmangeria La Cimpoeșu

YRY Residence

Restaurant Portofino

Go Padel Roman

Zilele acestea se discută, pe lângă tema apei, a șoselei de centură, a licitațiilor de concesiune, și despre transportul public din Roman.
Două proiecte de hotărâre pe tema transportului care însă nu aduc nimic bun pentru romașcani ci nasc gâlceavă politică inutilă, pentru că, probabil, firma de transport local e mai apropiată de un partid și nu de celălalt.
Pe mine nu mă interesează de cine e mai apropiată dintre cei doi aleși de la pupitru, dar mă preocupă din ce în ce mai mult dacă ei sunt în stare să asigure servicii publice decente până în 2024.
Contrele pe prețul biletului, ajuns de 3,5 lei, sunt de fațadă. Ele ascund, de fapt, adevăratul cost al eșecului administrativ.
Pragul de rentabilitate = Costuri fixe ÷ (Prețul de vânzare – Costuri variabile)
De ce crește prețul biletului? Păi, cu toții vedem că mai mereu autobuzele operatorului de transport sunt goale. Consumul de carburant, amortizarea și întreținerea mașinilor, salariile șoferilor influențează prețul de vânzare al biletelor.
În ce măsură sunt vinovați conducătorii primăriei de feedback-ul negativ al transportului public?
În primul rand șoferii au la dispoziție aproximativ 15 minute pentru a parcurge traseele. Condițiile de trafic și calitatea carosabilul sunt variabile lăsate de municipalitate la voia întâmplării. Amândoi conducătorii primăriei ridică din umeri când le vorbesc despre soluții și preferă să aleagă calea politică de a da vina unul pe celălalt.
Dacă transportul public s-ar desfășura pe bandă exclusivă de trafic, șoferul nu ar mai fi nevoit să apese violent accelerația după ce a stat în ambuteiaj, de teamă că nu parcurge traseul în cele 15 minute alocate.
Denigrarea politică? În lipsă de soluții, deși e factor de decizie în multe direcții ale primăriei și în alianța care asigură guvernarea orașului, viceprimarul merge pe populism și scandal, alegerea perfectă pentru a atrage o mare masă de votanți care, slab informați, preferă să creadă ce li se servește.
Prin urmare, cu cât prețul biletului crește, cu cât feedbackul prestatorului va scădea și pe măsură ce denigrarea politică a viceprimarului la adresa prestatorului de transport se va intensifica, cu atât mai puțini oameni vor opta pentru serviciile de transport public. Mai puține bilete vândute înseamnă optimizare deficitară a resurselor și, mai ales pe fondul majorării prețului carburantului, pierdere maximă pentru transportator și necesitatea unei SUBVENȚII MAI MARI de la bugetul local pentru întreținerea contractului cu prestatorul. Astfel că noi, toți romașcanii, utilizatori ai transportului public sau nu, vom plăti mai mult.
Transportul public acum, în Roman:
– Flota transportului public înseamnă microbuze de 23 de locuri;
– întreaga flotă este diesel;
– cota modală este mediocră;
– sistemul deservește întreaga suprafață construită;
– frecvența autobuzelor la maxim 15 minute;
– nu se respectă programul de funcționare, timpii de așteptare în stații fiind mari;
– lipsesc informațiile referitoare la program, orar și conexiuni;
– populația a semnalat flota învechită și neatractivă;
– sistemul de transport public nu este adaptat persoanelor cu dizabilități”. (p.109 din PMUD)
Consecințe:
– 69% dintre locuitori consideră că parcările de reședință sunt insuficiente;
– 51% din locuitori consideră că parcările din centrul orașului sunt insuficiente;
– raportul între cerere-ofertă a locurilor de parcare este de 3,37 autoturisme/1 loc de parcare;
– prezența autoturismelor parcate paralel cu axul drumului îngreunează circulațiile auto, velo și pietonale.” (p.94 PMUD)
Suntem oare în situația în care să ne permitem să experimentăm?
– populația municipiului în scădere;
– rata natalității foarte mică, raportată la valoarea națională;
– structura pe grupe relevă îmbătrânirea populației”. (p.58 PMUD).
Ce vrea viceprimarul:
– o nouă companie de transport public, a primăriei, înființată din banii noștri, controlată politic, pe modelul Primăriei, ApaServ, Locato etc.
Sunteți pregătiți să susțineți salariile și cheltuielile conexe activității a 23 de șoferi și 50 de șefi, aleși din camarila de partid și rubedenii, cu toții plătiți bine de voi?
Eu NU sunt!
Pentru că eu constat că nici resursele aflate acum la cheremul lor nu sunt administrate eficient. Și nici nu au cum, analizand background-ul profesional al domnilor aflați la conducerea primăriei și a numirilor pe considerente politice pe care le fac.
Conducerea primăriei își dă cu părerea cu privire despre o cheltuială de milioane de euro din banii romașcanilor, pusă în cârca noastră probabil tot printr-un împrumut, în vreme ce orice regulă de business modern dictează că externalizarea este mai eficientă.
Externalizarea presupune delegarea unor sarcini către segmente organizaționale aparținând unor entități externe, care oferă un raport calitate-pret mai bun sau dețin expertiză în domenii specializate. Adică o subcontractare către furnizori externi a unor activități secundare din cadrul unei firme, întreprinderi, în cazul nostru, primăria.
Așadar, care e soluția cea mai eficientă pentru noi, contribuabilii care îi ducem pe ei în spate?
LICITAȚII PE BUNE pentru serviciul de transport public!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.