Dental Alliance

Alegeri 2024

November 24, 2024

Calendar Ortodox FEBRUARIE 2021: Toate sărbătorile religioase importante din luna februarie, trecute în Calendarul Bisericesc

0

 În fiecare lună a anului sunt sărbători religioase importante, dar și zile trecute cu cruce neagră. În calendar sunt trecute și zilele de post și dezlegări la pește.

Dacă în calendarul ortodox din luna ianuarie a anului 2021 avem cinci sărbători de cruce roșie, în calendarul creștin ortodox din februarie 2021 este menționată o singură sărbătoare de cruce roșie: Întâmpinarea Domnului

Diferența dintre sărbătorile cu cruce roșie și sărbătorile cu cruce neagră, din punct de vedere liturgic, este dată de bogăția și solemnitatea slujbelor.

În februarie mai avem și două sărbători de cruce neagră, iar acestea sunt Sfântul Haralambie și Întâia și a doua aflare a capului Sfântului Proroc Ioan Botezatorul.

Sărbători și sfinți din calendar cu cruce roșie și cruce neagră

  • Sărbători mari – praznice împărătești, sărbătorile Maicii Domnului și ale sfinților importanți. Acestea sunt trecute cu cruce roșie încadrată de cerc sau paranteze, semn distinctiv pentru importanța slujbei;
  • Sărbătorile sfinților cu priveghere și polileu – acestea sunt trecute fie cu crucea roșie, fie cu cruce neagră cu o singură paranteză;
  • Sărbătorile sfinților fără priveghere – sunt marcate în calendar cu o cruce simplă;
  • Sărbătorile sfinților mai puțin însemnați – sunt de două feluri: cu sau fără Doxologie Mare la Utrenie, iar în calendar sunt trecute cu cruce neagră.

 

Ce înseamnă praznic și acatist în calendarul ortodox

Praznic, praznicul sau prăznuire, prăznuirea este ziua în care Biserica sărbătorește un eveniment din istoria mântuirii, un sfânt sau sfinte moaște. Praznicul este o comemorare liturgică și spirituală a Bisericii la care se cântă în slujbele Bisericii rugăciuni și imnuri.

Acatistul este un imn de laudă ce îi este închinat lui Dumnezeu, Maicii Domnului sau unuia dintre sfinți. Denumirea (“ακαθιστος” în limba greacă) vine prin adăugarea unui a privativ la verbul “καθιξω”, “a sta jos”, “a ședea”, pentru a se arăta că în timpul acestei cântări nu se stă jos, pe scaun, ci în picioare.

Ce este și cum a apărut calendarul ortodox. Când s-a început folosirea noului calendar

Calendarul ortodox sau calendarul bisericesc constă dintr-o serie de cicluri în funcție de sărbătorile religioase care sunt celebrate în Biserica Ortodoxă. Conform orthodoxwiki.org există trei calendare care se folosec în cadrul Bisericii Ortodoxe:

  • Calendarul iulian (stil vechi);
  • Calendarul iulian revizuit (stil nou);
  • Calendarul gregorian (stil nou).

Calendarul iulian a fost adoptat de Bisericile Ortodoxe din Ierusalim, Rusia, Serbia, Georgia, Polonia, Sinai, Ucraina, Japonia. Calendarul iulian revizuit a fost adoptat în Constantinopol, Alexandria, Antiohia, România, Bulgaria, Cipru, Grecia, Albania, Cehia, Slovacia și de către Biserica Ortodoxă din America, acestea numindu-se biserici pe stil nou. Calendarul gregorian a fost adoptat de Bisericile Ortodoxe din Finlanda și Estonia.

Calendar Creștin Ortodox / Calendar Bisericesc – LUNA FEBRUARIE 2021

  • L 1 Înainteprăznuirea Întâmpinării Domnului; Sf. Mc. Trifon, Sf. Mucenițe Perpetua şi Felicitas
  • M 2 (†) Întâmpinarea Domnului (Stratenia); Sf. Mc. Iordan şi Gavriil
  • M 3 Sf. şi Dreptul Simeon; Sf. Proorociță Ana (Post)
  • J 4 Sf. Cuv. Isidor Pelusiotul; Sf. Sfințit Mc. Avramie
  • V 5 Sf. Mc. Agata şi Teodula (Post)
  • S 6 Sf. Ier. Vucol, episcopul Smirnei si Fotie, patriarhul Constantinopolului; Sf. Cuv. Varsanufie cel Mare
  • Duminica a XVI-a după Rusalii(Pilda talanților); Ap. II Corinteni VI, 1-10; Ev. Matei XXV, 14-30; glas 2, voscr. 2
  • D 7 Sf. Ier. Partenie, episcopul Lampsacului; Sf. Cuv. Luca din Elada
  • L 8 Sf. Mare Mc. Teodor Stratilat; Sf. Prooroc Zaharia; Sf. Mc. surori Marta şi Maria
  • M 9 Sf. Mc. Nichifor; Sf. Sfințiți Mc. Marcel şi Pangratie (Odovania Praznicului Întâmpinării Domnului)
  • M 10 †) Sf. Sfințit Mc. Haralambie; Sf. Mc. Enata şi Valentina (Dezlegare la ulei şi vin)
  • J 11 Sf. Ier. Vlasie, episcopul Sevastiei; Sf. Teodora împărăteasa
  • V 12 Sf. Ier. Meletie, arhiepiscopul Antiohiei celei Mari; Sf. Antonie, patriarhul Constantinopolului; Sf. Mc. Hristea (Post)
  • S 13 Sf. Cuv. Martinian; Sf. Ap. şi Mc. Acvila şi soția sa Priscila; Sf. Ier. Evloghie, patriarhul Alexandriei
  • D 14 Sf. Cuv. Auxențiu, Maron şi Avraam; Sf. Filimon, Ep. Gazei
  • Duminica a XVII-a după Rusalii(a Cananeencii); Ap. II Corinteni VI, 16-18; VII, 1; Ev. Matei XV, 21-28; glas 3, voscr. 3
  • L 15 Sf. Ap. Onisim; Sf. Mc. Maior; Sf. Cuv. Eusebiu din Siria
  • M 16 Sf. Sfințit Mc. Pamfil; Sf. Mc. Valent, Pavel şi Seleuc; Sf. Cuv. Flavian, arhiepiscopul Constantinopolului
  • M 17 Sf. M. Mc. Teodor Tiron; Sf. Mariamna; Sf. Împărați Marcian şi Pulheria (Post)
  • J 18 Sf. Leon, Ep. Romei; Sf. Agapit, Ep. Sinadei
  • V 19 Sf. Ap. Arhip, Filimon şi soția sa, Apfia; Sf. Cuv. Mărt. Evghenie şi Macarie (Post)
  • S 20 Sf. Leon, Ep. Cataniei; Sf. Agaton, Ep. Romei; Sf. Cuv. Visarion
  • Duminica a XXXIII-a după Rusalii(a Vameșului și Fariseului); Ap. II Timotei III, 10-15; Ev. Luca XVIII, 10-14; glas 4, voscr. 4
  • D 21 Sf. Cuv. Timotei; Sf. Eustatie, Ep. Antiohiei (Începutul Triodului)
  • L 22 Aflarea moaştelor Sf. Mc. din Evghenia; Sf. Cuv. Atanasie, Talasie şi Limneu
  • M 23 † Sf. Mc. Policarp, Ep. Smirnei; Sf. Cuv. Gorgonia
  • M 24 †) Întâia şi a doua aflare a Capului Sf. Ioan Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului
  • J 25 Sf. Tarasie, patriarhul Constantinopolului; Sf. Mc. Alexandru şi Ipatie
  • V 26 Sf. Porfirie, Arhiep. Gazei; Sf. Mc. Fotini; Sf. Teodor
  • S 27 Sf. Cuv. Mărt. Procopie şi Talaleu
  • D 28 †) Sf. Cuv. Ioan Casian Romanul şi Gherman din Dobrogea; Sf. Cuv. Vasile Mărturisitorul; Sf. Sfințit Mc. Nestor; Sf. Sfințit Mc. Proterie
  • Duminica a XXXIV-a după Rusalii(a Fiului Risipitor); Ap. I Corinteni VI, 12-20; Ev. Luca XV, 11-32; glas 5, voscr. 5

(†) Întâmpinarea Domnului (Stratenia) – sărbătoare marcată cu cruce roșie

Această sărbătoare de cruce roșie este prăznuită la 40 de zile de la nașterea lui Iisus Hristos, pe data de 2 februarie. Sărbătoarea pică într-o zi de marți.

Mântuitorul a fost dus la templu de către Fecioara Maria și Iosif pentru împlinirea Legii ce prevedea ca orice întâi născut de parte bărbătească să fie afierosit lui Dumnezeu în cea de-a 40-a zi de naștere.

În acest moment se făcea, de asemenea, și curățirea mamei. În templu, aceștia au fost întâmpinați de Simeon și de Ana. Conform tradiției, Simeon a făcut parte dintre traducătorii Pentateuhului din limba ebraică în limba greacă.

Iar în momentul în care a ajuns la textul ”Iată Fecioara va lua în pântece și va naște un fiu”, a înlocuit termenul ”fecioara” cu ”femeie”. Iar pentru necredința sa, Dumnezeu  i-a făgăduit că nu va muri până ce nu îl va vedea Mesia născut din Fecioară.

†) Sf. Sfințit Mc. Haralambie – sărbătoare de cruce neagră – 10 februarie

Sfântul Haralambie a fost un episcop din Cetatea Magneziei, din Asia Mică, Turcia de astăzi. El a trăit în vremea împăratului Septimiu Sever (193-211).

Când Sfântul Haralambie a împlinit 113 ani a fost supus la diverse chinuri pentru că nu s-a îndepărtat de credința în Hristos.

Conform tradiției, în timpul torturilor, mâinile guvernatorului Lucian s-au lipit de trupul sfântului și au rămas așa până când mucenicul a făcut rugăciune. Astfel în fața acestei minuni, cei ce îl torturau s-au convertit la creștinism.

†) Întâia şi a doua aflare a Capului Sf. Ioan Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului– sărbătoare de cruce neagră- Marți 24 februarie

Această sărbătoare este celebrată pe data de 24 februarie și pică într-o zi de miercuri. Din Biblie se cunoaște că Irod, la un ospăț prilejuit de sărbătorirea zilei sale de naștere, a poruncit tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul, la cererea Irodiadei.

Conform tradiției, Sfânta Ioana, femeia dregătorului lui Irod, a luat capului Sfântului Ioan Botezătorul din curtea Irodiadei și l-a îngropat la Ierusalim, în muntele Elonului, într-un vas de lut.

Aceasta e socotită prima aflare a sfântului cap. Sfântul cap a fost aici prezent până în vremea Sfinților Împărați Constantin și Elena, când, prin doi monahi, capul a ajuns la Emsa, în Siria, la un olar.

În anul 453, episcopul Uranie al Emesei, l-a pus în biserica din această cetate, fiind, de altfel, socotită cea de-a doua aflare a capului Sfântului Ioan Botezătorul.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.