Deputat Mara Calista: Proiectul „România Educată” lansat de președintele Klaus Iohannis va fi transpus în viitorul apropiat în legislație
Alături de colegii mei parlamentari mă voi implica pentru îndeplinirea acestui obiectiv.
Totodată, este important de știut că proiectul „România Educată” va avea fonduri importante: 3,6 miliarde de euro, plus 400 de milioane de euro pentru renovarea unităților de învățământ preuniversitar de stat, pentru garantarea siguranței și a securității copiilor și dascălilor în școli.
Măsuri concrete de dezvoltare a educației în România:
• Liceele pentru care cererea depășește oferta ar putea organiza examen de admitere înaintea Evaluării Naționale. Astfel liceele acestea au o libertate mai mare în a-și alege elevii.
• Liceele vor fi de trei tipuri: profesional, vocațional și teoretic. Transferul elevilor între acestea va fi posibil.
• Bacalaureatul va fi generalizat, indiferent de ruta educațională parcursă. Examenul de bacalaureat trebuie să fie generalizat, pe model Pisa, unic la nivel național, menit să testeze competențele elevilor, indiferent de ruta parcursă.
• Dacă o primărie nu mai poate administra o școală, unitatea de învățământ să fie transferată în administrarea consiliului județean.
• În cadrul Proiectului „România Educată” sunt incluse mai multe ținte, care vizează, printre altele: scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii, până la un nivel de cel mult 10%, și reducerea cu minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcțional, astfel încât, la orizontul 2030, să ajungă la cel mult 20%. Ne propunem reducerea analfabetismului funcțional de la 44% la 20% până în 2030.
• Ne propunem ca până în 2030 toți profesorii să aibă competențe digitale de bază, inclusiv de predare prin instrumente digitale – digital literacy.
• Ne propunem ca cel puțin 85% dintre elevii de clasa a VIII-a să aibă competențe digitale de bază.
• Estimăm că minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani vor fi absolvenți de studii superioare.
• Până în 2030, cel mult 20% dintre tinerii în vârstă de 15 ani vor mai avea competențe scăzute la citire, matematică și științe conform metodologiei testelor PISA (în prezent, înregistrăm un procent de 41% citire, 47% matematică și 44% științe) și cel mult 15% dintre elevii de clasa a VIII-a vor mai înregistra competențe scăzute în domeniul informatic (în prezent, procentul este de 39%).