Dental Alliance

Alegeri 2024

November 22, 2024

Implementarea, de la data de 1 iulie 2018, a sistemului de management integrat al deșeurilor în zona 2 – Roman

0

Joi, 14 iunie, la sediul Palatului Administrativ a avut loc o ședință de lucru între reprezentanții asociațiilor de proprietari și conducerea Primăriei municipiului Roman, a operatorului de salubritate Rossal și a Poliției Locale, cu scopul de a clarifica modul de funcționare a sistemului de management al deșeurilor, proiect european ce va intra în funcțiune pe zona Roman de la data de 1 iulie 2018, odată cu darea în folosință a stației de sortare și transfer de la Cordun.

La întâlnire au participat aproape toți reprezentanții celor 82 de asociații de proprietari din oraș, primarul Lucian Micu, Ionel Ciocan – director Rossal, Cristian Malei – director al Poliției Locale și Irina Scorțanu – șef Birou Monitorizare Mediu. În deschiderea ședinței, primarul Lucian Micu a făcut referire la importanța conștientizării populației cu privire la importanța colectării selective a deșeurilor:

”De la 1 iulie, prețul pentru colectarea și depunerea deșeurilor din Roman la depozitul ecologic de la Girov va scădea cu peste 3 lei față de cât este în prezent, adică fiecare romașcan va plăti 6,83 de lei (TVA inclus) pe lună pentru gunoiul produs. Diminuarea prețului vine cu o obligație pe care trebuie să ne-o asumăm toți, și anume colectarea selectivă a gunoiului. Dacă vom colecta selectiv, atunci la depozitul de la Girov vom duce mai puțin gunoi, deci prețul plătit nu va crește, iar Romanul nu va fi penalizat că poluează de Ministerul Mediului – prin reintroducerea taxei de mediu, amânată până în ianuarie 2019. Nu credem că, peste noapte, toți cetățenii vor face colectare selectivă, dar credem că prin implicarea fiecăruia vom conștientiza populația că trebuie să reciclăm cât mai mult. Fac apel la fiecare dintre dumneavoastră să îi descurajăm pe cei care răscolesc prin containere, astfel încât de fiecare dată când constatați că sunt astfel de persoane să sunați la Poliția Locală, la numărul gratuit de telefon 0233.984, iar echipajele de poliție vor lua și măsurile de sancționare prevăzute de legislație”.

Prin implementarea proiectului european ”Sistem de Management Integrat al Deșeurilor” (SMID), fiecare societate comercială, inclusiv PF-urile, vor fi obligate să aibă contract separat cu operatorul de salubritate, astfel încât acestea vor plăti de acum încolo facturile la Rossal, nu la asociație ca până acum.

”Tariful pentru persoanele juridice este unic la nivelul județului, impus prin proiect, astfel încât fiecare agent economic, în funcție de domeniul de activitate și de suprafața de desfășurare a activității, va avea de achitat o cotă parte din tariful de 409,36 lei/tonă (TVA inclus) pe lună. Noi vom încheia contracte cu agenții economici, iar cei care au magazine la parterul blocurilor nu vor mai plăti tariful de gunoi la asociație, ci la Rossal. Containerele vor fi ridicate de către angajații Rossal, pe baza unor grafice, separat pentru fiecare tip de deșeuri.

Este important ca deșeurile rezultate din construcții sau din toaletările de arbori să nu fie puse în pubele, acestea urmând să fie ridicate separat. Platformele vor fi dotate cu europubele, de culori diferite: galben – pentru metale și plastic, albastru – pentru hârtie și carton, verde – pentru sticlă. Suntem obligați ca în acest an să ajungem la un grad de colectare selectivă de 40%, anul viitor la 50% și tot așa până când vom ajunge la o poluare care să tindă spre zero. Societatea Rossal va tipări pliante și le va distribui în toate asociațiile de proprietari, astfel încât cetățenii să înțeleagă necesitatea colectării selective și să știe ce tip de deșeu trebuie să pună în europubele”, le-a spus celor prezenți Ionel Ciocan, directorul societății Rossal.

Mai mulți reprezentanți ai asociațiilor de proprietari au solicitat permisiunea de a închide platformele de gunoi cu grilaj, accesul urmând să se facă pe bază de cartelă, pentru a-i descuraja pe cei care ar putea să ia deșeurile reciclabile în scopul comercializării lor. Pentru cei care nu au această posibilitate, până când se va câștiga de către Consiliul Județean un proiect care să permită realizarea de platforme subterane, soluția va ține de spiritul civic al cetățenilor, care pot chema echipajele Poliției Locale să ia măsuri împotriva celor care ”caută prin gunoaie”.

După implementarea proiectului începând cu 1 iulie, administrația locală și operatorul vor organiza periodic întâlniri cu reprezentanții asociațiilor de proprietari, pentru a rezolva problemele punctuale apărute și pentru a îmbunătăți sistemul, în funcție de nevoile romașcanilor.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.