Dental Alliance

September 19, 2024

Joi, 11 iulie 2024, Consiliul Județean Neamț, sala „Calistrat Hogaș”, ora 19:00 RECITAL CAMERAL „DIN ITALIA ÎN FRANŢA – O CĂLĂTORIE MUZICALĂ BAROCĂ”

0
YRY Residence

Go Padel Roman

Soliști: MAGDA-ELIZA MAFTEI (mezzosoprană)
CARLES DORADOR I JOVÉ (lăuta)

Program:

Claudio Monteverdi (1567-1643) – Quel sguardo sdegnosetto,
Giovanni Felice Sances (1600-1679) – Usurpator tiranno,
Giovanni Girolamo Kapsberger (1580-1651) – Bergamasca,
Barbara Strozzi (1619-1677) – Lagrime mie (Lamento),
Barbara Strozzi – L’amante consolato,
Giovanni Girolamo Kapsberger -Toccata prima, Libro IV,
Luigi Rossi (1597-1653) – Dopo lungo penare,
Robert de Visée (1650-1725) – Prélude et Allemande,
Michel Lambert (1610-1696) – Ma bergère est tendre et fidèle,

Michel Lambert – Ombre de mon amant,
Robert de Visée – Chaconne en Sol majeur,

Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) – Sans frayeur dans ce bois,
Marc-Antoine Charpentier – Celle qui fait tout mon tourment,
Gabriel Bataille (1574-1630) – Qui veut chasser une migraine.

MAGDA-ELIZA MAFTEI este cântăreață, profesor de canto și cercetătoare, specializată în muzica barocă. A absolvit studiile de Licență și Master în Interpretare, secția canto clasic, la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. În urma unui stagiu Erasmus, a fost admisă la clasa de operă barocă a dirijorului Stéphane Fuget din cadrul „Conservatoire à Rayonnement Régional” din Paris, unde a studiat cântul baroc, arta teatrală barocă, gestualitatea
și pronunția restituită.
Obține Masterul de Interpretare a Muzicii Vechi, un master dublu – cercetare și interpretare, la „Sorbonne Université” din Paris. De asemenea, a obținut Bursa „George Enescu” a Institutului
Cultural Român, cu un proiect cu tema personajelor feminine negative în opera barocă franceză.
În anul 2023 obține titlul de Doctor în Muzică, la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din

Cluj-Napoca. Din repertoriul său interpretativ amintim rolurile: Rosina (Il Barbiere di Siviglia), Dorabella (Così fan tutte), Angelina (La Cenerentola), Carmen, Calliope (La morte d’Orfeo, de
S. Landi), Dafne (Euridice, de J. Peri).
A fost invitată să cânte în diferite festivaluri din Franța, Republica Cehă și România. În prezent, stabilită în Franța, îmbină activitatea concertistică și cea de cercetare, cu activitatea
didactică.
CARLES DORADOR I JOVÉ este lăutist, percuționist și muzicolog, specializat în muzica veche occidentală și orientală. Și-a început studiile muzicale la Conservatorul Municipal din
Barcelona, unde a studiat chitara clasică și percuția tradițională și istorică. A absolvit studiile de Licență în interpretare, secția lăută, teorbă și bas continuu la Conservatorul Național Superior din
Paris, precum și cele de Master la „Haute École de Musique” din Geneva.
În paralel, urmează cursuri de oud (lăută arabă) la Conservatorul de Muzică Orientală din Paris și este licențiat în Muzicologie la Universitatea Sorbona.
În calitate de interpret, a cântat alături de ansambluri precum „Cappella Mediterranea”, Orchestra din Picardie, „Le Concert d’Astrée”, „Les Musiciens du Paradis”, „O tempora”, „Labyrinth”.
În prezent, participă la numeroase proiecte de cercetare etnomuzicologică, centrate pe sincretismele dintre diferite culturi muzicale. De asemenea, este activ ca interpret, în diferite
ansambluri din Europa.
DUO SUSPIRATIO
De la sa crearea sa, în 2019, de către mezzosoprana Magda-Eliza Maftei și lăutistul Carles Dorador i Jové, ansamblul Suspiratio are ca misiune aducerea în prim-plan a repertoriilor mai
puțin cunoscute din secolul al XVII-lea și transmiterea lor publicului contemporan. Formați la Sorbona, la Conservatorul Național Superior din Paris și la Conservatorul Regional din Paris, cei
doi muzicieni oferă o viziune inedită a interpretării informate istoric, care se adresează unui public divers, prin concerte, workshop-uri, conferințe și ateliere de mediere culturală.
La începuturile epocii baroce, perioadă definită de o nouă manieră de a interpreta muzica, obiectivul principal al compozitorilor îl reprezenta redarea emoțiilor în discursul muzical. Una
dintre modalitățile de a transcrie emoțiile în muzică era întreruperea discursului muzical, cu scopul de a sugera suspine sau plânsete. Pauzele jucau un rol esențial în această expresie, ținând
publicul în tensiune și permițând interpreților o dilatare a timpului, în funcție de propria sensibilitate artistică. Prin numele ansamblului, Suspiratio, care definește figura retorică a
pauzelor, muzicienii își propun o exprimare a emoțiilor dusă la paroxism, cu scopul unei
comuniuni între sensibilitatea artiștilor și cea a publicului.
Programul concertului, „Din Italia în Franța – o călătorie muzicală barocă” se învârte în jurul temei călătoriei – atât ca explorare a două țări și a două culturi, fiecare cu particularitățile sale
stilistice, cât și drept călătorie prin diferitele forme de expresie muzicală vocală din secolul al XVII-lea. Arietele, canțonetele și cantatele italiene se îmbină cu ariile de curte, ariile „serioase”
și chansons à boire tipic franceze. Acestea oferă o largă paletă de emoții, de la bucuria primei iubiri la dezamăgire, disperare și lamentație, programul fiind conceput și ca o profundă rătăcire
în labirintul sufletului uman. Singurele mijloace de expresie sunt vocea și teorba.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.