Dental Alliance
December 4, 2022

Leonard Achiriloaei: Problema furnizării apei la Roman s-a transformat în luptă pentru imagine și obținere de capital electoral!

Acoperisul1

Hotel & Restaurant Phoenix Roman

Cu informații false, inoculate prin toate canalele informatice – așa acționează PSD când romașcanii nu au apă la robinete. Să pui paie pe foc atunci când nu ai cu ce să îl stingi, să creezi doar prin comunicate și postări false impresie că îți pasă, este ușor. Niciodată în schimb, acești oameni nu au venit cu soluții, cu proiecte sau măcar cu dorința de a fi parte într-un demers pe care administrația locală l-a făcut pentru rezolvarea problemelor pe care Romanul le-a întâmpinat ani la rând în relația cu furnizorul de apă – Compania Județeană ApaServ.
Nu am tolerat și nu voi tolera niciodată ca oamenii pe care am fost ales să-i reprezint – romașcanii, să fie mințiți, dezinformați sau bătaia de joc a cuiva! Nu primarul sau Primăria pornește sau oprește apa, ci compania ApaServ, condusă de PSD. De managementul defectuos al acestei companii nu se face vinovat Consiliul Local Roman și nici oamenii din primărie!
Mi-am propus să merg până la capăt și să fac orice demers ca Romanul să aibă un furnizor de servicii apă – canal competent și competitiv. Vreau ca oamenii să fie corect informați și tocmai de aceea, vreau să vă prezint, pe scurt, demersurile pe care le-am întreprins până acum și pe care nu le voi abandona.
🔷 În anul 2020 a existat o Hotărâre de Consiliu Local, de rezililiere din culpa operatorului a Contractului de Delegare privind serviciul de apă – canal. Această Hotărâre a fost atacată în instanță, iar acest demers a fost blocat. În momentul de față lucrăm la o nouă abordare, mult mai bine fundamentată și întemeiată din punct de vedere juridic, prin care să avem libertatea de a ne alege un operator care să ne furnizeze apă în mod continuu și la un preț corect. Am găsit instrumente noi de monitorizare, pe care împreună cu asociațiile de proprietari, persoane direct afectate de lipsa apei și opinia publică să le aducem într-o acțiune care să fie de această dată solidă.
🔷 Tot pe linie juridică/contractuală, atunci când situația a scăpat de sub control, am convocat de îndată Comitetul Local pentru Situații de Urgență și am cerut Comitetului Județean pentru Situații de Urgență să adopte măsurile necesare pentru asigurarea alimentării cu apă a Romanului. Am propus aprovizionarea cu apă de la ApaVital Iași, o analiză și un plan de investiții cu necesarul de lucrări care să conducă la evitarea întreruperilor.
🔷 În luna septembrie, am inițiat un Proiect de Hotărâre pentru renegocierea clauzelor contractuale, urmărind să ne creăm pârghiile necesare de control și tragere la răspundere în cazul serviciilor furnizate neconform, cu opriri sistematice și avarii prost gestionate.
🔷 Pe cale instituțională, am solicitat un plan de investiții care să fie cu adevărat prioritare pentru orașul nostru, realizând primele cămine de sectorizare și debitmetrie cu monitorizare informatică. Pe lângă acestea, se adaugă demersurile pentru reabilitarea completă a rezervorului de apă de 5000 mc de la Gară – aflat pe lista obiectivelor finanțate prin Programul Național „Anghel Saligny” și realizarea stației de pompare din strada Teiului.
🔷 Am făcut demersuri pentru achiziționarea terenurilor de la puțurile de captare în suprafață de circa 70 ha, în vederea investițiilor necesare, pentru care acum Romanul plătește aproximativ 100.000 lei pe an, concesiune comunei Cordun. Acest lucru ne va asigura atât libertatea gestionării lor, cât și posibilitatea de a accesa fonduri și de a investi în această zonă.
Merităm respect, iar dacă nu ni se oferă, ni-l impunem!
Administrarea rețelei, investițiile în modernizare și întreținere, sunt exclusiv responsabilitatea companiei, conform contractului asumat! În fața mea, ApaServ nu are nicio justificare că nu a investit în rețelele din Roman în cei 14 ani de contract. În tot acest timp însă, a încasat… a încasat apa facturată, iar redevența pentru utilizarea rețelei nu a fost folosită pentru investiții. Vă dau ca exemplu anul 2021, atunci când, în Roman, conform datelor emise, au fost introduși în rețea 4.617.880 mc de apă, iar volumul total facturat a fost de 1.956.608 mc. O diferență de 2.661.272 mc, adică 57,63% sunt pierderi pe care compania le declară oficial într-un singur an, pierderi pe care nu le-au putut gestiona și care au tot crescut.
În 2021, procentul investițiilor ApaServ, raportate la venit, pentru municipiul Roman a fost de doar aproximativ 3%. De neconceput! În ceea ce privește redevența datorată municipiului Roman, inclusiv pe anul 2021, din care cea mai mare parte ApaServ trebuie să o reinvestească în lucrări de întreținere, reparații și modernizare – doar circa 13% din valoarea acesteia a fost reinvestită în ultimii ani, adică 2.047.905 lei. Mai mult, cele mai mari alocări din această sumă au mers pe cârpeli, nicidecum în zona marilor investiții sau modernizări.
Nu în cele din urmă, trebuie să aduc în opinia publică un lucru foarte important – pretențiile companiei județene ApaServ în cazul rezilierii imediate a contractului. Pentru mulți dintre noi poate fi o sumă de nejustificat, însă în anul 2020, compania și-a făcut calculele și ne-a cerut nouă – Romanului, 150 de milioane de lei, adică 30 de milioane de euro pentru rezilierea contractului. Vorbim de o sumă alcătuită din POS, litigii, achiziții de echipamente, împrumut contractat, sume alocate prin programul POIM, profitul estimat până la sfârșitul perioadei de contractare – însă chiar și așa complet nerealistă și nejustificată.
Poate că, pentru ApaServ administrarea rețelei de la Roman este prea grea. Noi nu vrem să încurcăm pe nimeni, dar nici alții să nu ne încurce pe noi!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.