MODIFICĂRI IMPORTANTE PE DRUMUL EUROPEAN IAŞI-ROMAN, ANUL ACESTA: PORŢIUNI CU BENZI REVERSIBILE
Se va circula în sistem alternant în zona comunei Bălţaţi şi între Strunga şi podul peste Siret. Doar într-o zi, pe 1 februarie, 7 oameni au murit într-un grav accident pe E583.
Drumul european E583 va avea, în premieră, sectoare de circulaţie alternantă. Pentru început, va fi implementat un proiect pilot pe două porţiuni: zona comunei Bălţaţi şi între Strunga şi podul de la Şcheia. Soluţia a fost testată deja de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) în alte locuri din ţară, iar modelul care va fi aplicat la Iaşi este cel de pe DN2, din zona localităţii Afumaţi.
Scopul CNAIR este de a reduce riscul de accident. Amintim că, recent, la Bălţaţi, a avut loc un grav accident de circulaţie în care şi-au pierdut viaţa şapte persoane. Conform unei adrese CNAIR, obţinută de „Ziarul de Iaşi”, planul este unul avansat şi va fi implementat în acest an. „Într-adevăr, pe cele două sectoare menţionate de dvs. avem în pregătire un astfel de proiect, iar, până la sfârşitul verii, îl vom pune în practică”, a confirmat pentru ZdI Dănuţ Pilă, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP).
În ce constă circulaţia alternantă
Soluţia se poate implementa în zone unde drumul european are 3 benzi de circulaţie: banda din mijloc este utilizată ca bandă de depăşire, alternativ, pentru fiecare dintre cele două sensuri de mers (sistem 2^1). De exemplu, în zona comunei Bălţaţi, se are în vedere introducerea circulaţiei alternante pe un tronson de circa 6 km: banda de mijloc este schimbată între sensurile de mers la anumite distanţe, în general fiind vorba de minimum 1,2 km, dar acest aspect trebuie adaptat la condiţiile din teren. Un lucru care nu a fost stabilit încă de către CNAIR este modul în care vor arăta separatorii de sens: în curbe cu un anumit grad de periculozitate ar putea fi folosite cabluri de oţel cu o oarecare elascitate, iar pe drum întins vor fi, cel mai probabil, stâlpi de mici dimensiuni.
„Soluţia realizării unei circulaţii alternante are în vedere reducerea riscului de accidente în zone periculoase. Această măsură a fost deja testată cu succes pe DN2. Practic, pe porţiuni cu trei benzi, banda din mijloc este schimbată între sensuri la anumite distanţe. O astfel de măsură este benefică pentru siguranţa traficului, zona mediană va avea separatori de sens”, a mai declarat Dănuţ Pilă. Autorităţile centrale au ales o astfel de soluţie şi în contextul costurilor mari generate de alte eventuale măsuri pe anumite sectoare-problemă. După accidentul din Bălţaţi, poliţiştii au solicitat CNAIR restricţionarea vitezei pe sectorul din DN 28 între Războieni şi Bălţaţi, precum şi amplasarea unui parapet de protecţie (New Jersey) în zona mediană şi iluminarea acestuia.
Însă, o astfel de soluţie presupune realizarea unui proiect tehnic care să parcurgă toate etapele de autorizare în care să fie prevăzute atât amplasarea parapetelor, a zonelor de întrerupere a acestora în intersecţii, amplasarea atenuatoarelor de şoc, proiectarea sau reproiectarea intersecţiilor existente, înfiinţarea unor de întoarcere, amplasarea stâlpilor de iluminat şi racordarea acestora la energie electrică. O analiză a DRDP arată că doar amplasarea parapetelor New Jersey între Valea Lupului şi Târgu Frumos, pe cei 22 km de drum din afara localităţilor, ar costa peste 11 milioane lei, fără TVA. În acelaşi timp, o lărgire a drumului astfel încât să fie două benzi de circulaţie pe sens acolo este necesar ar însemna o investiţie care poate ajunge la aproape 100 milioane lei.
Societatea civilă militează pentru sistemul 2^1
În spaţiul public, Asociaţia „Pro Infrastructură”, organizaţie care monitorizează proiectele de infrastructură de la nivelul ţării, a popularizat ideea introducerii circulaţiei alternante încă din anul 2018. Reprezentanţii asociaţiei au avut mai multe luări de poziţie în care au solicitat introducerea circulaţiei alternante pe unele sectoare de drum naţional/european tocmai pentru a reduce riscul de accidente. „Un drum 2^1 alternativ are în total 3 benzi de circulaţie, iar banda din mijloc este folosită pentru depăşire, alternativ, la fiecare 1,2 – 3 km în funcţie de situaţia din teren. Foarte important, în Suedia, sensurile de mers sunt separate prin parapet care, pe cele mai multe sectoare, este din cabluri elastice subţiri, dar surprinzător de rezistente. În caz de impact, parapetul nu permite ca vehiculul să intre pe contrasens”, au detaliat reprezentanţi ai asociaţiei încă din anul 2018.
În judeţul Iaşi, primul tronson de circulaţie alternativă ar urma să fie făcut pe o porţiune de circa 6 km, pe raza comunei Bălţaţi, iar, până la sfârşitul lunii iulie, ar urma să fie introdus şi pe sectorul între Strunga şi podul de la Şcheia, porţiune care este inclusă în acest an şi în programul de asfaltări.
Sursa: ziaruldeiasi