Perioada examenelor este una extrem de dificilă, atât pentru copii, cât și pentru părinți și cadrele didactice. Psihologii școlari vin cu câteva sfaturi pentru părinții care au copii ce trec prin febra examenelor. Specialiștii susțin că este bine ca pregătirea psihologică a copiilor să fie făcută de cadrele didactice și de către părinți, cu mult înaintea examenelor. Esențial este ca părinții și cadrele didactice care au copii în examene să le insufle acestora, în primul rînd încredere în forțele proprii, dorința de reușită și încrederea că pot face față cu bine unui examen. Important este ca nici părintele și nici cadrele didactice să nu pună presiune psihologică asupra copiilor care susțin un examen.

Esențial este ca în perioada examenelor, în special părinții, dar și cadrele didactice să fie aproape de copiii lor, să le cunoască potențialul școlar și gradul lor de pregătire. Importantă, de asemeni, este familiarizarea elevilor cu astfel de competiții, unde copilul trebuie să știe să dea măsura exactată a cunoștințelor sale.

Copilul trebuie învățat și cu gestionarea timpului de pregătire, dar mai ales trebuie învățat să-și stăpânescă emoțiile în timpul examenului, pentru a se putea concentra asupra sarcinilor de lucru impuse de propunătorii subiectelor.

Adulții sunt chemați să țină cont de nevoile emoționale ale copilului, de nevoia acestuia de odihnă și relaxare, de capacitatea individuală a fiecărui copil de a munci. Copiii trebuie învățați să-și gestioneze eficient timpul pentru a avea eficiență, dar mai ales să fie învățați cum să învețe pentru a nu memora mecanic informațiile predate, ci pentru a și le însuși logic și a le folosi atunci când se află într-un examen.

Adulții sunt cei chemați să înțeleagă emoțiile copilului în timpul unui examen și să-și încurajeze copiii sau elevii aflați în fața unui examen important al parcursului lor școlar.

În cazul unui eșec la un examen este bine ca adultul, în special părintele, să nu-l învinovățească pe copil dacă rezultatul nu este cel scontat. Orice examen în viața unui elev este o experiență, chiar dacă aceasta este una negativă. Părintele trebuie să analizeze rezultatul obținut de elev, să aprecieze efotul copilului de a se fi pregătit și de a fi renunțat la anumite tentații specifice vârstei. Pe de altă parte adulții trebuie să țină cont de modificările psiho-somatice ale adolescenților și tinerilor, care îi marchează la această vârstă.

Psihologii școlari recunosc și carențele sistemului de învățământ din România, care presupune înmagazinarea unui volum uriaș de cunoștințe, care demult nu mai au legătură cu ceea ce vor face tinerii în viață. Rezistența sistemului de învățământ școlar din România la reformare este una din realitățile societății românești contemporane, care continuă să pună accent pe cantitatea de informații și nu pe ceea ce viitorul adult va folosi în viață.