Salvamont Neamț: O noapte de căutări a unor turiști rătăciți pe Ceahlău
In noaptea care a trecut , in urma unui apel venit prin 112 , o echipa a Salvamont Neamt a derulat o operatiune de cautare/evacuare a unor turisti rataciti de….GPS si impotmoliti pe unul din zecile de drumuri de exploatare ce brazdeaza padurile din zona. Temparatura scazuta, precipitatiile abundente si zona cu grad de risc ridicat a incadrat actiunea care a durat 3-4 ore ca fiind una de urgenta.
Desigur ca mijloacele moderne de localizare de care dispunem au facut localizarea si gasirea efectiva a persoanelor destul de repede , partea dificila a constat in trolierea obstacolelor si a masinii ori de cate ori se impotmolea .
In final in jurul orei 01 .30 ( alarmare a fost facuta la ora 22) am reusit sa-i scoatem la asfalt in catunul Paraul Mare .
Cat despre folosirea GPS-ului, device care a intrat in ultima vreme extrem de mult in utilizarea cotidiana suntem nevoiti sa tragem un semnal de alrma si sa venim cu niste precizari referitoare la aparatul care te poate duce in sigurata acasa dar la fel de usor te poate transforma in victima.
1. Nu folositi niciodata GPS-uri auto in fara drumurilor asfaltate .
2. Selectati din meniul aparatului – avoid unpaved roades – sau Off-Roads pentru ca aparatul sa selecteze numai rutele legale ( drumuri publice asfaltate) si seteaza aparatul pe “fast ” si nu pe “short route “
3. Nu va incredeti 100% in GPS, poate fi neactualizat sau poate avea erori mari in conditile unei configuratii satelitare proaste . Poate avea marcate pe hartile prestabilite drumuri inchise accesului public, restrictionate, impraticabile , drumuri unde se efectuaza lucrari su drumuri inchise in urma unor alunecari de teren , viituri , caderi de arbori .
4. Cititi indicatoarele rutiere si luati in consideratie marcajele de restrictionare/avertizare care cu siguranta sunt mult mai actuale decat platforma pe care lucreaza GPS-ul masinii dvs.
5 . O bariera uitata deschisa de administratorul drumului nu insemana ca acest lucru iti da dreptul sa intri in acea zona sau ca esti in siguranta fizic si legal. In Romania drumurile forestiere nu sunt publice si patrunderea pe aceste sectoare de drum se sanctioneaza contraventional daca nu aveti in prealabil acordul administratorului , gestionarului sau proprietarului zonei ( fond forestier sau cinegetic)
6. Cea mai proata solutie este folosirea GPS-urilor de pe telefoanele mobile (platfome gen Google Maps, Waze etc) , platforma folositoare doar ca informatie turistica si de impresii ( revews) dar unde orice idiot poate insera informatii false , locatii care nu exista , drumuri si trasee cateodata foatre periculoase care sau nu sunt amenajate nu exista sau nu sunt legale.
In final cel mai sigur este ca atunci cand asfaltul se termina , cand drumurile incep sa fie din ce in ce mai proaste si intra adinc in inima padurilor, in zone unde se exploateaza sau sunt lurari sa te intorci inapoi si in scurt timp GPS-ul va genera o alta ruta cu siguranta mai sigura.