Dental Alliance

Alegeri 2024

November 22, 2024

Secretar de stat Bogdan Dumea: A fi sau a nu fi progres tehnologic…

0

Casele self-checkout nu au apărut ieri, iar nevoia unui important segment de public de a evita statul la coadă și dependența de asistența unui casier reprezintă o realitate care nu poate fi contestată.
De asemenea, în ultima perioadă de timp, și în România, a crescut interesul pentru automatizarea lanțurilor de aprovizionare, iar crearea la nivelul Camerei Deputaților a Comisiei speciale pentru automatizare și viitorul muncii arată că statul român este pregătit să elimine eventualele blocaje legislative care pot afecta acest sector.
Sunt fără doar și poate un susținător al ideii de progres tehnologic, de digitalizare a proceselor sau de utilizarea a inteligenței artificiale în beneficiul oamenilor. Ce nu pot să înțeleg este de ce alegem să facem lucrurile fără să luam în calcul rezistența la schimbare a oamenilor și uităm faptul că pentru a putea accepta schimbările de orice natură oamenii trebuie mai întâi să le înțeleagă.
Sincopa majoră în chestiunea caselor self-checkout, ce pare că a polarizat spațiul public românesc, este din punctul meu de vedere faptul că nu a existat o strategie de comunicare la nivelul magazinelor de retail. Nici în raport cu statul care le putea fi un partener serios în a facilita tranziția forței de muncă spre joburi mai creative, mai bine plătite, nici în raport cu angajații care se tem că își vor pierde locurile de muncă, nici în raport cu acel segment al clienților care nu sunt în acest moment real pregătiți și dispuși să-și facă singuri și integral cumpărăturile fizic în magazin.
Ce este important de subliniat este faptul că transformarea digitală a României este deosebit de importantă și orice astfel de provocări vor determina oamenii să se opună. Marile lanțuri de magazine pare că s-au ascuns în spatele sintagmei avans tehnologic când realitatea arată foarte clar că este vorba doar de reducerea costurilor cu forța de muncă. Casele self-checkout presupun aceleași operațiuni, doar că acum le face clientul și nu casierul.
România nu trebuie să mai fie țara care urmează Siria ca și procent al populației care a emigrat. Ne dorim să evoluăm, să avem servicii de calitate, ca afară, dar cât suntem însă de pregătiți să acceptăm acest proces evolutiv rapid? Este important ca neîncrederea să nu transforme digitalizarea într-o fată morgană.
Putem face asta doar împreună, prin parteneriate corecte între stat, operatori economici și cetățeni și nu prin mascarea reducerii costurilor cu forța de muncă sub umbrela unui neverosimil progres tehnologic.
PSD are în vedere soluții precum: bonusarea clientului, pentru prestația pe care o face în beneficiul magazinului, impozit pe fiecare casă de marcat fără casier, asigurarea unui număr minim de reprezentanți ai magazinului la un anumit număr de case de marcat, care să-i poată îndruma pe clienți la nevoie.
Sunt soluții pe care le vom analiza însă cu toți stakeholderii implicați, pentru că atunci când creionăm politicile publice și cadrul normativ, trebuie să ne gândim în primul rând la oameni.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.