Inspectorul Școlar General Viorel Stan a început prezentarea Raportului privind starea învățământului  din școlile nemțene, prin  a prezenta invitații care au venit să salute oamenii școlii nemțene. Au adresat, rând pe rând, cuvinte de salut și aprecieri asupra modului de colaborare: prefectul județului Vasile Panaite, consilierul personal al președintelui Consiliului Județean, Octavian Bărbuleț, vicepreședintele Ionel Asaftei, inspectorul șef al ITM Neamț, Ioan Popescu, inspectorul șef al Inspectoratului de Poliție, Paul Tablan, inspectorul șef al ISU Neamț, Ciprian Mitrea și inspectorul șef al Jandameriei Neamț, Vasile Radu. În cuvântul lor aceștia au punctat principalele acțiuni comune cu școlile nemțene, cu punctele lor tari și slabe. Inspectorul școlar general, Viorel Stan, a trecut la prezentarea Raportului privind starea școlii nemțene în anul școlar precedent.

Urmăriți, mai jos, primele două ore de discuții legate de starea învățământului nemțean.

Dacă  ar fi fost să fiu întrebat, înainte de 1 septembrie, cum a fost per total anul școlar trecut, aș fi spus că a fost un an greu, chiar foarte greu. Dacă este să mă întrebați astăzi vă pot spune că a fost un an școlar obișnuit, cu multe realizări, dar și cu o serie de neajunsuri, pe care nu trebuie să le ocolim și la care am găsit împreună soluții”, a declarat Viorel Stan, inspectorul școlar general al ISJ Neamț. Acesta a mulțumit inspectorului școlar Gheorghe Brânzei, pentru modul în care a știut să structureze raportul de anul acesta, care cuprinde peste 218 pagini.

Prima problemă la care s-a referit, după prezentarea structurii rețelei școlare a județului a fost cea a concursurilor școlare, care în opinia mai marelui peste învățămîntul neamțean a dovedit că, în ciuda cârcotelilor și șușotelelor pe la colțuri  a fost organizat ”cu onestitate,corectitudine și foarte bine, un concurs foarte greu, de altfel”, lucru recunoscut și de conducerea Ministerului Educației, Neamțul fiind unul din puținele județe care, după 1 septembrie, are doar 19 directori cu detașare. Dovada faptului că în județul Neamț se desfășoară un învățământ de calitate stau rezultatele foarte bune la olimpiadele și concursurile naționale, dar în special modul exemplar în care s-au desfășurat olipimpiadele naționale în Piatra Neamț.

Cei 21 de inspectori școlari de specialitate și inspectorii metodiști au reușit, prin acțiuni de îndrumare și control, să formeze o echipă sudată cu directorii și el mai important lucru, a spus inspectorul general, e prietenia care-i leagă. În raport, publicat și pe site, au fost prezentate politicile școlare promovate, obiectivele strategice, dar mai ales stadiul de pregătire al unui  nou organism de lucru al școlii, o comisie a directorilor. Probleme au fost în anul școlar trecut în ceea ce privește stabilirea unei rețele școlare corecte, după o serie de raportări greșite reușindu-se ca în Serviciul Electronic să fie înscrise 141 de unități cu personalitate juridică.

Cuvinte deosebite au fost spuse despre Centrul Județean de Excelență, căruia i se datorează rezultatele de excepție de la olimpiadele școlare. Anul acesta există solicitarea ca peste 2.000 de elevi să se pregătească suplimentar în această structură. Rețeaua școlară a județului are, la această oră, 74.139 de elevi, din păcate mai puțin cu 2.000  ca în anul școlar precedent. Critici au fost aduse unei realități a școlii nemțene-lipsa școlilor profesionale duale, despre care se va discuta într-o ședință separată cu directorii de școli.

Generalul Viorel Stan a vorbit despre comasarea de ultimă oră a unor școli la Horia, Nisiporești, Cordun, Vânători, Seminarul Teologic Franciscan. Unul din cele mai importante obiective ale anului școlar în curs îl reprezintă absorbirea de către rețeaua școlară a creșelor din: Piatra Neamț, Roman, Bicaz, Târgu Neamț și Roznov, în cerea ce se va chema ”învățămînt antepreșcolar”.

Un mare accent s-a pus pe observarea, cu onestitate, a absenteismului și abandonului școlar, care în România este peste cel acceptat  în Uniunea Europeană.

În anul școlar 2014-2015 a fost cel mai alarmant procent, cu 650 elevi care au abandonat școala. În 2015-2016 au fost doar 480 copii, ca în anul școlar trecut cifra acestora să ajungă, din nou, la 500”, a spus Viorel Stan.

Au fost analizate rezultatele la evaluarea națională, care au fost de 68,53% în 2016 și 71,5% anul trecut, evaluare realizată în 113 centre. S-a vorbit despre reducerea în acest an școlar a numărului de centre de evaluare la doar 70 și trimiterea tezelor în aceste centre prin scanare. Acest anunț a stîrnit în sală rumoare. S-a vorbit de modalitatea de organizare a Școlii Altfel, de violența în școli care s-a redus la câteva furturi de telefoane mobile și câteva scandaluri între elevi.Viorel Stan a cerut să fie informat personal și de ”fiecare geam spart”. În discuție au intrat și proastele relații dintre școală și primărie, în câteva comune. Au fost subliniate și punctele slabe ale școlii, din noul plan managerial, care stau în ”consumul exagerat de energie a directorilor care refuză să-și delege problemele administrative, pentru a se putea concentra pe rezolvarea problemelor de conținut ale programelor”. S-a pus accent și pe lipsa de preocupare a conducerilor de școli în promovarea imaginii pozitive a școlii nemțene (Flora ORDEAN)