September 23, 2021

Taxa auto revine în România, după 4 ani de pauză. Măsura fost introdusă în PNNR. Ce mașini ar urma să plătească taxă de poluare

Taxa auto

Șoferii care conduc maşini mai vechi de 15 ani vor fi taxaţi sau riscă să nu le mai poată înmatricula. Măsura a fost inclusă și în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.

În același timp, românii sunt încurajaţi să achiziționeze maşini noi şi sunt anunţate stimulente pentru maşinile ecologice, inclusiv prin Programul Rabla.

Ce măsuri prevede PNRR în materie transportului sustenabil:

  • Aplicarea unui nou sistem de taxare, în special pentru traficul greu din România, conform principiului „poluatorul plătește”, inclusiv posibile stimulente pentru cei care dețin vehicule cu emisii zero/reduse;
  • Creșterea cu cel puțin 100% a cotei vehiculelor electrice/hibride din totalul parcului auto până în 2026 (raportat la valorile din 2020);
  • 52 de stații electrice construite (cu 264 de puncte de încărcare), se va contribui astfel la de construcția la nivelul UE a cel puțin 1 milion stații electrice de încărcare pana in 2025;
  • Înnoirea a 200.000 de mașini din parcul auto până în anul 2026 (raportat la valorile din 2020).
  • Achiziția de material rulant ecologic – 20 de trenuri (electric-EMU/baterii-BEMU) – aceste trenuri vor circula atât pe rețeaua feroviară națională ca trenuri de lung parcurs (de tip IR și IC), cât și ca trenuri de scurt parcurs (de tip R) precum și în serviciul metropolitan (de tip S-Bahn)

Noua taxă, recomandare a CE

Ministrul Mediului anunță că introducerea unei taxe de poluare pentru maşinile mai vechi de 15 ani este o recomandare a Comisiei Europene.

”Măsura de reducere a numărului de maşini mai vechi de 15 ani a fost introdusă în PNRR în ultimele zile, în ultima perioadă de negocieri cu Comisia.

A fost o recomandare a comisiei. Se va discuta cu Ministerul de Interne, unde se fac înmatriculările, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Mediului şi în scurt timp vom veni cu o propunere”, a declarat Tánczos Barna, ministrul Mediului.

Conform unei strategii de reînnoire a parcului auto pe principii ecologice, persoanele care cumpără maşini noi Euro 6 sau unele electrice „verzi” primesc stimulente prin programele Rabla (care a şi fost majorat la 6.500 de lei) şi Rabla Plus.

În România mai bine de jumătate dintre maşinile înmatriculate au mai mult de 15 ani și astfel aproape patru milioane de proprietari sunt vizaţi de această nouă taxă.

Tánczos Barna a afirmat că posibilitatea introducerii unei taxe pentru maşinile mai vechi de 15 ani este o „temă foarte nouă”, ridicată de către oficialii de la Bruxelles în discuţiile pe tema Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).

„E o propunere, practic, a Comisiei Europene, ca în contrapartidă cu investiţiile în infrastructura rutieră, România să găsească o soluţie de descurajare a înmatriculării maşinilor mai vechi de 15 ani.

Este o noutate pentru toate ministerele care au fost implicate – şi pentru Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene , şi pentru Ministerul Transporturilor , dar şi pentru noi, acest lucru.

Este un element pe care trebuie să-l analizăm şi va trebui să venim cu propuneri”, a afirmat ministrul Mediului duminică, în emisiunea „Insider Politic”, de la Prima TV.

”Poate fi numită taxă, poate fi numită altfel”

La rândul lui, ministrul Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, a confirmat că măsurile de a reduce poluarea sunt „parte din negociere” pentru ca România să primescă „fonduri multe pe rutier”.

El a vorbit despre o „politică de descurajare a înregistrării maşinilor vechi”. „Nu este decisă forma în care se va întâmpla acest lucru, dar trebuie să evităm să mai fim cimitirul de maşini vechi al Europei”, a subliniat el.

Forma noi taxe pentru proprietarii de maşini nu a fost încă decisă, dar discuţiile nu exclud nicio posibilitate.

„Poate nu va fi numită taxă, poate va fi numită altfel. Din sursele pe care le am eu, se doreşte ca taxa să ia în calcul şi emisiile de CO2 ale maşinii respective.

Mai mult, sunt unii care spun că trebuie să diferenţiem în funcţie de cât mergi.

Deci, vom avea parte de o schimbare, fie că vom plăti o rovinietă mai scumpă, un impozit mai mare sau, la pompă, preţul benzinei ori al motorinei va fi mai mare.

Una din variantele astea sau o combinaţie între ele”, a declarat la ProTv, Alin Tănase de la Greenpeace.

Ministrul transporturilor Cătălin Drulă anunță introducerea unei taxe pentru traficul greu

Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a anunțat luni seara un nou sistem de taxare a traficului greu, care va fi introdus din 2023. Este vorba de eliminarea actualelor viniete și aplicarea unor taxe pe distanțele parcurse.

„În ceea ce privește traficul greu, mașinile peste 7,5 tone, camioane, TIR-uri, autocare, în aproape toate țările din Europa, dacă nu mă înșel 23 din 27 de state membre, se taxează folosirea rețelelor de drumuri naționale nu pe timp, ca în România, unde cumpărăm o vinietă care e valabilă o zi, o săptămână, o lună, un an, ci pe distanță parcursă.

Chiar și țările de lângă noi, Bulgaria, Ungaria, mai departe Austria, folosesc deja acest sistem. E vorba ca și noi să facem această trecere, pentru traficul greu”, a declarat Cătălin Drulă.

„Așa e și în Austria: pentru mașini mici se plătește vinietă, traficul greu plătește la distanță parcursă, sunt diverse metode și sisteme, unele implică un sistem montat la bordul camionului, altele sunt bazate pe camere care recunosc numărul de înmatriculare.

E vorba de a ne alinia acestei tendințe de taxare europeană, ceea ce permite o taxare mai corectă și a utilizării, și a poluării, permite să avem o competiție mai echilibrată între traficul feroviar și cel rutier”, a mai spus ministrul, la Digi 24.

Drulă: Pentru mașinile mici sistemul nu va fi schimbat

Potrivit ministrului Transporturilor, Austria încasează 300 de milioane de euro din vinietă, care se aplică mașinilor mici, iar România ia tot 300 de milioane per total, din toate categoriile, în timp ce austriecii mai iau 1,2 miliarde din taxarea traficului greu:

„Adică traficul greu plătește grosul utilizării și al întreținerii rețelei de drumuri”.

Acesta a precizat că pentru mașinile mici sistemul nu va fi schimbat.

Întrebat de când se va aplica noul sistem, Cătălin Drulă a spus că acest lucru nu se va întâmpla peste noapte: „Colegii de la Ministerul Fondurilor Europene au datele exacte, dar cred că este vorba de anul 2023, spre sfârșit pentru introducerea acestui sistem”.

Ministrul a anunțat că vor fi organizate consultări cu industria transportului, inclusiv în ceea ce privește nivelul taxei.

ȘtiiCă?

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.