UN NOU AN ȘCOLAR, ETERNELE PROBLEME
În condițiile în care, de la an la an, se înregistrează o deteriorare vizibilă a sistemului de sănătate, una din subramurile acestuia, medicina școlară, este ceea ce jurnaliștii demonstrează de ani de zile a fi o ”Cenușăreasă” a Sănătății, un sistem în care mii de elevi sunt îngrijiți de doar o asistentă și, în cel mai fericit caz, de medicul de familie. An de an, în primele 10 zile după începerea noului ciclu de învățămînt, teoretic și practic, trebuie să se realizeze triajul elevilor din școli și grădinițe.
Dacă în municipii și orașe problema este, într-un fel rezolvată, pentru că există cabinetele medicale școlare, încadrate cu asistenți medicali, lucrurile se complică în cazul unităților școlare din mediul rural, unde problema este pasată către medicii de familie, copleșiți de realitatea din propriul cabinet.
”Triajul se va face, în mediul rural, în colaborare cu medicii de familie, cu care, cel puțin la nivel teoretic, primăriile trebuie să colaboreze. Acest triaj se va face începând din 12 septembrie, prima zi de după deschiderea oficială a noului an de învățământ. Rezultatele triajului ne vor parveni în următoarele săptămâni și în funcție de acestea inspectorii noștri vor dispune măsuri în vederea eradicării eventualelor focare de scabie sau păduchi”, a declarat dr. Mirela Grădinaru, purtătorul de cuvânt al Direcției de Sănătate Publică Neamț.
Aceasta nu a putut, însă, preciza ce se întâmplă în comunitățile în care posturile de medici de familie au dispărut, din cauza lipsei de personal și a crizei financiare pe care medicina privată o acuză. La Roman, primarul municipiului, Lucian Micu, a declarat că la nivelul municipiului Roman s-a asigurat igienizarea cabinetelor școlare care deservesc unitățile de învățământ.
”Toate cele 20 de cabinete de medicină școlară se află în subordinea Direcției de Asistență Socială și sunt încadrate cu asistenți medicali. Avem încheiate și cinci contracte de colaborare cu medicii de familie care deservesc rețeaua de medicină școlară. Pentru acest an, aceste spații au fost igienizate odată cu sălile de clasă și s-a finalizat și aprovizionarea lor cu materialele sanitare și medicamentele de strictă necesitate”, a apreciat edilul șef al municipiului.
Vicepreședinta Patronatului Medicilor de Familie Neamț, dr. Angela Bica, a declarat că acest triaj se face, în fiecare an, de către asistenții din cabinetele școlare, sau prin contracte de colaborare ale primăriilor cu medicii de familie.
”Fiecare director de școală, își rezolvă problema triajului. Nu există o regulă. O parte din medici fac voluntariat, altă parte sunt plătiți de către autoritățile locale în baza unor contracte de colaborare. Din păcate la nivelul Ministerului Sănătății nu există o perspectivă în domeniul medicii școlare, care practic a fost desființată. În perioada următoare, în lipsa unor politici de sănătate, se merge cu pași siguri și spre desființarea cabinetelor de medicină de familie. Atâta vreme cât Guvernul nu este interesat de finanțarea medicinii primare lucrurile merg din rău în mai rău și așa cum au desființat rețeaua de medicină școlară, aceeași soartă o vor avea și cabinetele medicilor de familie. Este o certitudine că în țara asta nu sunt finanțate decât spitalele și acelea la nivelul la care sunt finanțate” a declarat dr. Angela Bica.
Conform unei statistici mai vechi, de prin 2013, în județul Neamț existau 17 medici avînd competență de medicină școlară și 19 cabinete de medicină școlară, care trebuiau să deservească o rețea școlară de peste 500 unități. Încercările primăriilor de a rezolva această problemă se lovesc de teama veșnică a faptului că vor mai rămâne în cârcă cu încă o obligație financiară, în condițiile în care trebuie făcute tot soiul de intervenții la Ministerul Sănătății pentru a putea încadra un medic școlar, de altfel foarte prost remunerat, motiv pentru care puținii medici specializați în medicină școlară au abandonat sistemul lipsit de orice perspectivă profesională.
Normarea personalului medical din unităţile de învăţământ se face potrivit Ordinului nr. 761/2012 privind modificarea anexei nr. 4 la Metodologia privind examinarea stării de sănătate a preşcolarilor şi elevilor din unităţile de învăţământ de stat şi particulare autorizate/acreditate. (Flora ORDEAN)