Dental Alliance

February 24, 2025

Evaluarea activității desfășurate în anul 2024 de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Petrodava” al județului Neamț

0

Activitatea Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Petrodava” al județului Neamț a vizat cu prioritate, în anul 2024, trei dintre cele cinci domenii de acțiune esențiale în managementul situațiilor de urgență: prevenire, pregătire și răspuns, reușind să asigure monitorizarea cât mai eficientă a situațiilor de urgență, concomitent cu dezvoltarea capacității de răspuns.

III. APĂRAREA ÎMPOTRIVA INCENDIILOR

III.1 În domeniul activității preventive

Inspecția de Prevenire prin Compartimentul Avizare Autorizare a soluționat un număr total de 602 cereri în domeniul avizării autorizării, fiind emise următoarele tipuri de documente:

  • aviz de securitate la incendiu: 97;
  • respingere aviz de securitate la incendiu: 123;
  • autorizație de securitate la incendiu: 79;
  • respingere autorizație de securitate la incendiu: 76;
  • aviz amplasare în parcelă: 3;
  • solicitări acorduri comercializare articole pirotehnice: 5 emise / 1 respins;
  • alte tipuri de documente (neîncadrări, asistență tehnică etc.):

O activitate importantă desfășurată de compartimentul avizare autorizare a fost asistența tehnică de specialitate acordată pe teren în afara controalelor la obiective de investiții. ISU Neamț a fost solicitat să participe prin reprezentați la 31 de recepții la terminarea lucrărilor și s-au înregistrat 12 de prezentări în Comisia de Analiză Tehnică care s-a întrunit la sediul Agenției de protecție a Mediului Neamț.

Din cele 79 de autorizații de securitate la incendiu sunt de menționat cel 20 emise pentru obiective de învățământ, atât la obiective vechi cât și nou puse în funcțiune, în prezent existând un număr de 24 clădiri de învățământ pentru care este necesară obținerea acestui act administrativ, față de 19 la sfârșitul anului 2023.

În anul 2024 au fost executate controale de fond la unitățile administrativ teritoriale din județ, respectiv: municipiile Piatra Neamț și Roman, orașele Târgu Neamț și Bicaz și 39 de comune din județ. În acest an au fost executate controale de fond si tematice la: unități sanitare cu paturi, unități de îngrijire și cazare a copiilor instituționalizați, bătrânilor și persoanelor cu handicap, unități de cult, unități silvice (ocoale silvice și operatori economici de prelucrare primară a lemnului), unități de cultură, obiective de turism (hoteluri, vile, cabane, pensiuni) și de agrement (complexe de agrement, restaurante), unități de învățământ, spații comerciale, obiective care funcționează fără autorizație de securitate la incendiu, unități de alimentație publică/turism.

Controlul de prevenire s-a axat ca latură principală pe reducerea obiectivelor care funcționează fără autorizație de securitate la incendiu și efectuarea de controale de fond la localități și unități de învățământ. În anul 2024 s-au executat, în medie, un număr de 196 de controale/inspector de prevenire (comparativ cu 164 de controale în anul 2023).

În anul 2024 au fost aplicate un număr de 253 de amenzi comparativ cu 231 aplicate în 2023, pe fondul unei creșteri a cuantumului amenzilor, de la 3.505.500 lei în 2023 la 4.329.501 în 2024, cu o medie de 17.112 lei/amendă. De asemenea, au fost aplicate un număr de 2193 de avertismente, numărul acestora fiind în scădere prin raportare la cele 2421 de avertismente aplicate în 2023.

Anul anterior s-a finalizat cu 3 sancțiuni în baza HGR 915/2015 fiind aplicate 3 sancțiuni complementare de oprire a funcționării în cazul a trei obiective: S.C. Grup Royal S.R.L.  – Hotel „Royal” – Roman, S.C. Daide Com S.R.L. – salon de evenimente „Daide”- Sagna, S.C. Lucov Prest S.R.L. – Club „Millenium” Tămășeni.

III.2 În domeniul operativ

În zona de competență a Inspectoratului pentru Situații de urgență „Petrodava” al județului Neamț s-au produs 792 incendii (inclusiv vegetație uscată), din care 779 s-au produs pe teritoriul județului nostru, iar 13 incendii s-au produs în cele 2 județe (Bacău și Iași) în care unitatea noastră intervine pe baza unor planuri comune de intervenție. Numărul de incendii (inclusiv cele de vegetație uscată/arderi necontrolate) a crescut cu 6,88%, de la 741 în anul 2023, la 792 în 2024, după ce în anul 2022 fuseseră înregistrate 1022 incendii (inclusiv vegetație uscată).

Din cele 792 de incendii (inclusiv incendiile de vegetație uscată și altele) 210 s-au produs în mediul urban (26,52% din totalul incendiilor) și 582 în mediul rural (73,48% din totalul incendiilor).

Cele mai frecvente cauze de incendiu care au condus la producerea incendiilor în 2024, pe raza județului Neamț, au fost: instalațiile electrice defecte – 115, coș, burlan de fum defect sau necurățat – 114 și acțiunea intenționată – 41.

Din totalul celor 792 incendii produse în zona de competență a Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Petrodava” al județului Neamț, 19 incendii au fost stinse doar de către serviciile voluntare pentru situații de urgență și 2 incendii de către populație înainte de sosirea serviciilor profesioniste

Situația indicatorilor la cele 771 incendii la care au intervenit serviciile profesioniste singure sau în cooperare cu serviciile voluntare, se prezintă astfel:

  • Distanța medie parcursă la incendii este de 13,03 km;
  • Timpul mediu de răspuns la incendii este de 14 minute și 33 secunde;
  • Viteza medie de deplasare a autospecialelor la incendii este de 54 km/h;
  • Durata medie de intervenție la incendii a fost de 1 oră, 16 minute și 14 secunde.

În anul 2024, incendiile nu au produs doar pagube materiale ci și victime omenești: 10 persoane adulte au decedat (din care 1 în incendiu de vegetație uscată), 21 persoane au fost rănite iar 29 persoane au fost salvate, față de aceeași perioadă a anului trecut când 6 persoane adulte au decedat și 17 persoane adulte au fost rănite, iar 10 persoane adulte au fost salvate.

Pagubele rezultate în urma incendiilor au fost estimate la cca. 13.390,87 mii lei, însă intervenția serviciilor profesioniste și voluntare a condus la limitarea pagubelor, fiind salvate bunuri în valoare estimată de cca. 73.663 mii lei.

Cele mai importante intervenții la care s-a intervenit pe parcursul anului 2024 au fost:

  • Intervenția din data de 14.05.2024 în municipiul Piatra Neamț, privind stingerea unui incendiu produs la un apartament situat la etajul 10 al unui bloc de locuit;
  • Intervenția din data de 20.08.2024 din municipiul Piatra Neamț, privind stingerea unui incendiu produs la acoperișul unui bloc de locuit cu 4 etaje;
  • Intervenția din data de 11.10.2024, la un accident rutier produs pe DN2 E85, între un autoturism si un autocamion din care au rezultat 4 victime dintre care 3 victime încarcerate, toate din autoturism, șoferul și 2 pasageri. Conducătorul auto a decedat la scurt timp după extragerea acestuia, pasagerul dreapta față era decedat iar celelalte victime erau inconștiente la sosirea forțelor de intervenție. Intervenția a fost una dificilă datorită impactului emoțional asupra personalului de intervenție. Accesul către victimele din autotrenul DAF a fost extrem de greu având în vedere poziția și gradul de contorsionare al caroseriei autoturismului;
  • Intervenția din data de 29.04.2024, pentru stingerea unui incendiu izbucnit la două așezăminte monahale aparținând mănăstirii Văratec, comuna Agapia. La sosirea pompierilor incendiul se manifesta generalizat la o locuință fiind extins și la o a doua, existând posibilitatea propagării și la alte locuințe din vecinătate. Forțele de intervenție au acționat timp de 3 ore pentru localizarea și lichidarea incendiului, în urma căruia au ars cele două locuințe cu suprafața de aproximativ 380 mp și bunurile din interiorul acestora.
  1. PROTECȚIA CIVILĂ

 

IV.1 Control riscuri la dezastre

Pe parcursul anului 2024 a fost emisă o autorizație de protecție civilă și două avize de protecție civilă.

La începutul anului 2024, Inspectoratul pentru Situații de Urgență ‚,Petrodava’’ al județului Neamț avea în evidență 4 operatori economici clasificați după Legea nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanțe periculoase. Au fost executate inspecții la toate obiectivele supuse prevederilor Legii 59/2016, astfel: S.C. GA PRO CO CHEMICALS S.A., S.C. KOBER Turturești, S.C OSCAR DOWNSTREAM ROMAN, SC KOBER SRL Dumbrava Roșie.

Pe parcursul anului 2024, după parcurgerea etapelor prevăzute de Procedura de notificare a activităților care prezintă pericole de producere a accidentelor majore în care sunt implicate substanțe periculoase, a fost validată notificarea depusă de  SC KOBER SRL Dumbrava Roșie pentru proiectul „Parcuri monomeri și maturatoare, utilități și estacadă”. În același context, în urma actualizării Analizei de risc, s-a întrunit comisia formată din reprezentanți ai structurilor responsabile cu amenajarea teritoriului și urbanismul din cadrul administrației publice județene și locale și reprezentanții autorităților competente desemnate la nivel județean pentru stabilirea compatibilității teritoriale în jurul amplasamentului aparținând SC KOBER SRL Dumbrava Roșie ca urmare a modificărilor propuse de operator.

S-au verificat PUG – urile comunelor Săvinești și Dumbrava Roșie prin prisma introducerii distanțelor adecvate față de obiectivele SEVESO, stabilite în conformitate cu Ordinul  nr. 3710/1212/99/2017 din 19 iulie 2017.

În anul 2024 au fost emise un număr de 106 avize pentru rutele de transport deșeuri periculoase.

IV.2 În domeniul operativ

În anul 2024, serviciul profesionist pentru situații de urgență și serviciile voluntare pentru situații de urgență au executat 14.466 misiuni în zona de competență, în medie 39,52 pe zi, numărul acestora crescând cu 4,09% față de anul 2023 când au fost executate 13.897 misiuni.

Față de anul 2023 când a executat 2760 misiuni, cu excepția intervențiilor echipajelor S.M.U.R.D., în 2024, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Petrodava” al județului Neamț a executat 3191 misiuni (aproximativ 8,71 intervenții/zi), din care:

  • 482 pentru stingerea incendiilor (15,10%);
  • 289 incendii de vegetație și altele (9,06%);
  • 594 misiuni pentru asistența persoanelor (18,61%);
    • 1 misiune pentru degajări de persoane – în urma prăbușirii;
    • 2 misiuni pentru degajări de persoane – din accident de muncă;
    • 47 misiuni pentru degajări de persoane – din alte cauze;
    • 7 misiuni pentru persoane cu intenția de a se arunca în gol;
    • 134 misiuni pentru persoane rămase blocate în local, apartament, ascensor, la înălțime;
    • 3 misiuni pentru persoane căzute în locuri publice;
    • 370 misiuni pentru transport persoane supraponderale;
    • 21 misiuni pentru căutare – salvare – altele medii (excepție cel acvatic);
    • 9 misiuni pentru căutare-salvare – în mediul acvatic.
  • 304 alte situații de urgență (9,53%)
    • 1 misiune pentru alunecări și prăbușiri de teren;
    • 10 misiuni pentru inundații;
    • 69 misiuni pentru fenomene meteorologice periculoase;
    • 6 misiuni pentru epizootii;
    • 1 misiune pentru poluări ale cursurilor de apă internă;
    • 97 misiuni pentru evenimente publice de amploare care pot genera situații de urgență;
    • 1 misiune pentru avarierea gravă a sistemelor de gospodărie comunală;
    • 49 misiuni pentru alte situații de urgență;
    • 64 misiuni pentru asanarea teritoriului de muniții;
    • 6 misiun1 pentru distrugerea muniției asanate.
  • 26 misiuni pentru protecția mediului (0,81%);
  • 596 alte intervenții (18,15%) din care:
    • 73 misiuni pentru alte intervenții;
    • 49 misiuni pentru salvări de animale;
    • 104 misiuni pentru transport apă potabilă/menajeră;
    • 369 misiuni pentru asigurare/supraveghere zonă de producere probabilă a situațiilor de urgență (accidente rutiere, țeavă de gaz, aterizări/decolări elicoptere);
    • 1 misiune pentru explozie neurmată de incendiu (asigurare/supraveghere)
  • 73 misiuni de sprijin (2,29%);
  • 61 misiuni la exerciții cu forțe și mijloace în teren (1,91%);
  • 766 misiuni de recunoașteri în teren și activități de educare și instruire în domeniul situațiilor de urgență (24,01%).

Comparativ cu anul 2023, numărul intervențiilor la care au acționat serviciile profesioniste pentru situații de urgență a crescut cu 15,62%, de la 2760 în anul 2023, la 3191 în anul 2024.

Echipa pirotehnică a executat 100 de misiuni, din care 64 misiuni de asanare a teritoriului de muniţia rămasă neexplodată din timpul celui de-al doilea război mondial, 24 misiuni de pregătire de specialitate în teren, 3 misiuni de informare preventivă, 3 misiuni de monitorizare fenomen zăpor și 6 misiuni de distrugere a muniției. Raportat la anul 2023, numărul acţiunilor de protecţie civilă a crescut cu 7,53% de la 93 în anul 2023 la 100 în anul 2024.

În anul 2024, forțele de intervenție ale inspectoratului județean pentru situații de urgență au fost alertate și în 539 de situații care sau dovedit a fi alarme false, întors din drum și deplasări fără intervenție.

Repartiția situațiilor de urgență din punct de vedere al tipurilor de risc, situația aferentă anului 2024 se prezintă astfel:

  • 473 ca urmare a declanșării riscurilor naturale:
    • 289 incendii de vegetație;
    • 69 fenomene hidrometeorologice periculoase;
    • 104 misiuni pentru transport apă potabilă/menajeră;
    • 10 misiuni pentru inundații;
    • 1 misiune pentru alunecări și prăbușiri de teren.
  • 66 ca urmare a declanșării riscurilor tehnologice
    • 64 de misiuni de asanare a teritoriului de muniție rămasă neexplodată;
    • 1 misiune pentru poluări ale cursurilor de apă internă;
    • 1 misiune pentru avarierea gravă a sistemelor de gospodărie comunală.
  • 6 ca urmare a declanșării riscurilor biologice:

Au fost monitorizate 2201 transporturi deșeuri periculoase ce au avut ca punct de plecare sau au tranzitat județul nostru, față de 2147 în anul 2023.

În vederea reducerii timpului de răspuns la intervenții în scopul limitării pagubelor, participarea serviciilor voluntare pentru situații de urgență din județul Neamț a înregistrat o creștere, numărul intervențiilor crescând cu 41,19%, de la 767 în 2023 la 1083, acestea acționând singure sau în sprijinul forțelor profesioniste pentru:

  • 315 misiuni la incendii;
  • 182 misiuni pentru incendii de vegetație și altele;
  • 89 misiuni pentru asistența persoanelor;
  • 69 misiune pentru alte situații de urgență;
  • 4 misiuni pentru protecția mediului;
  • 59 misiuni pentru alte intervenții;
  • 365 misiuni de recunoaștere în teren.

Concluzii din gestionarea situațiilor de urgență în perioada 2005-2024

În perioada 2005-2024, serviciile profesioniste, voluntare și private pentru situații de urgență au desfășurat 155.980 intervenții în situații de urgență, principalele concluzii ce pot fi trase, fiind următoarele:

  • Numărul situațiilor de urgență ce au fost gestionate au crescut constant, de la 506 în 2005, la 466 în 2024; creșterea a fost puternică în perioada 2005-2009, de la 506 intervenții în 2005, la 1.133 intervenții în 2009, a marcat un salt brusc în 2010, odată cu înființarea S.M.U.R.D., la 3.233 intervenții, fiind într-o continuă creștere, trecând de pragul a 10.000 de intervenții în 2017.
  • După o creștere semnificativă a numărului de incendii de la 305 în 2005, la 441 în 2007, se pare că numărul acestora s-a stabilizat undeva în intervalul 400-500, existând 7 ani în această perioadă în care numărul anual al incendiilor s-a înscris în această zonă, anul acesta numărul lor (fără incendii de vegetație) fiind de 482;
  • Intervențiile pentru stingerea incendiilor de vegetație au avut o tendință de creștere constantă, plecând de la zero, la 282 în anul 2023, cu variații anuale determinate de condițiile meteorologice, în anul 2024 înregistrându-se 289 de astfel de intervenții;
  • Misiunile pentru asistența persoanei au crescut constant, de la 24 în 2005, la 594 în 2024, în special ca urmare a manifestării tot mai pregnante a rolului inspectoratelor pentru situații de urgență în asigurarea securității umane;
  • Cetățenii conștientizează tot mai mult drepturile fundamentale și solicită asistența specializată din partea Statului Român, apelarea numărului de urgență „112” fiind un indicator al acestui proces, inclusiv prin aceea că numărul solicitărilor false scade constant, fenomen îmbucurător.
  1. ASISTENȚA MEDICALĂ DE URGENȚĂ – PRIMUL AJUTOR CALIFICAT

 

V.1 Intervenție

Numărul solicitărilor pentru acordarea primului ajutor calificat, a asistenței medicale de urgență sau pentru efectuarea operațiunilor de descarcerare a fost în creștere în anul 2024, fiind executate 11.133 de misiuni (din care 1174 intervenții ale echipajelor de terapie intensivă mobilă), spre deosebire de anul 2023 când au fost executate 10.886 misiuni (din care 1314 intervenții ale echipajului de terapie intensivă mobilă).

Echipajele de descarcerare, prim ajutor calificat și terapie intensivă mobilă din cadrul S.M.U.R.D. Neamț au executat misiuni pentru:

  • 747 misiuni – acordarea primului ajutor calificat și a asistenței medicale de urgență;
  • 220 misiuni – descarcerarea la accidente rutiere;
  • 2 misiuni – accident feroviar / Asistență medicală de urgență / prim ajutor calificat;
  • 29 misiuni – descarcerarea la accidente rutiere;
  • 96 misiuni – transport interclinic medicalizat;
  • 5 misiuni – asistența persoanelor rămase blocate în locuință;
  • 25 misiuni – alte intervenții (asigurare/supraveghere zonă afectată – sesizare urs);
  • 9 misiuni – misiuni de sprijin (la incendii, la asistență medicală de urgență, la descarcerare).

În 2024, echipajele S.M.U.R.D. au acordat asistență la 11.041 persoane (10.540 adulți și 501 copii).

Timpul mediu de răspuns al echipajelor de prim ajutor medical de urgență, terapie intensivă mobilă și ale echipajelor de descarcerare a fost de 14 minute și 14 secunde, iar timpul mediu de intervenție de 43 minute și 12 secunde. Timpul de răspuns pe medii, se prezintă astfel:

  • în mediul urban a fost de 5 minute și 40 secunde;
  • în mediul rural a fost de 18 minute și 14 secunde.

În anul 2024, Planul Roșu de intervenție al județului Neamț a fost activat de 3 ori, pe timpul exercițiilor cu forțe și mijloace în teren (12.06.2024, 05.09.2024 și 10.10.2024).

  1. MANAGEMENT OPERAȚIONAL

 

VI.1 Dispecerizarea situațiilor de urgență

În anul 2024, numărul apelurilor primite în Dispeceratul integrat ISU – Ambulanță Neamț păstrează trendul ultimilor ani, primindu-se 151.051 apeluri (136.570 în 2023) prin Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență „112” (aprox. 414 apeluri/zi). Vârfurile se înregistrează în perioada de vară, de Paști și de Crăciun.

Situația mesajelor transmise prin RO-ALERT se prezintă astfel:

Tipul de risc Nr. alerte 2023 Nr. alerte 2024
Fenomene hidro-meteo 4 85
Poluare ape 2 2
Atenționare trafic 1 0
Incendii 1 0
Animale agresive 137 126
Copii dispăruți 0 2
Alte riscuri 0 2
TOTAL 145 217

Pentru înștiințarea membrilor C.J.S.U., C.L.S.U., mass media locală privind executarea intervențiilor sau despre posibilitatea producerii unor situații de urgență au fost transmise 157.653 SMS-uri prin aplicația SMS STS, spre deosebire de anul anterior, când s-au transmis 165.264.

VI.3 Cooperare interinstituțională

Pe timpul misiunilor, dar și al activităților de pregătire, ne-am bucurat de sprijinul Instituției Prefectului, Consiliului Județean Neamț, al primarilor din județ și în mod special al celor din municipiile Piatra Neamț și Roman, din orașul Târgu Neamț și comunele Poiana Teiului și Poienari – acolo unde avem dislocate subunitățile de intervenție, colegilor din Ministerul Afacerilor Interne, polițiști și jandarmi nemțeni, al colegilor din Ministerul Apărării Naționale, Direcția de Sănătate Publică, Serviciul de ambulanță al județului Neamț, Inspectoratul de Stat în construcții, Direcția de Sănătate Publică, Inspectoratul Școlar al Județului Neamț, Sistemul de Gospodărire a Apelor Neamț, S.T.S. – Biroului „112” Neamț, precum și din celelalte instituții reprezentate în Comitetul Județean pentru Situații de Urgență.

În anul 2024, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență s-a întrunit în cadrul a 15 de ședințe extraordinare ca urmare a manifestării unor situații de urgență, fiind emise 25 de hotărâri.

VI.4 Exerciții de pregătire și verificare

Pe parcursul anului 2024 Centrul operațional a organizat și desfășurat 4 exerciții tactice județene, la nivelul subunităților de intervenție fiind executate un număr de 61 de exerciții cu forțe și mijloace în teren.

În anul supus evaluării, s-au planificat și desfășurat 18 exerciții de alarmare publică la localități. Concomitent cu exercițiile de alarmare publică, s-au desfășurat și exerciții de aplicare a regulilor de comportare în cazul producerii unor situații de urgență.

VII. PREGĂTIREA ÎN DOMENIUL SITUAȚIILOR DE URGENȚĂ

 

VII.1 Activitatea de educație fizică și sport

În perioada 15.05 – 17. 05.2024 în municipiul Piatra Neamț a fost organizat Campionatul de Atletism și Cros, etapa finală A.S.P.R. – Ediția 2024. Evoluția cadrelor din lotul de atletism al unității a fost una foarte bună la această etapă:

  • Iancu Alin – locul I (cros 6000m și alergare 1500 m plat);
  • Cozar Cezar – locul I (alergare viteză 100 m plat);
  • adj. Asmarandei Florin – locul I (proba aruncarea greutății 35-45);
  • Adj. Popescu Radu – locul II (aruncarea greutății +45);
  • Maj. Toader Ioana – locul II (săritura în lungime. Alergare de viteză 60 m plat) și locul III (alergare 800 m)
  • Maj. Cernat Casiana – locul II (cros 2000 m și alergare 800 m) și locul III (săritura în lungime și alergare de viteză 60 m plat)

În perioada de 19.06 – 21.06.2024, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Petrodava” al județului Neamț, împreună cu Asociația Sportivă a Pompierilor din România – sucursala Neamț au organizat și desfășurat ediția a II-a a Concursului „Scări pe Toaca”. La acest concurs au participat 110 cadre militare din cadrul Inspectoratelor de Urgență din țară. La această competiție, cadrele Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Petrodava” al județului Neamț s-au ridicat la înălțimea așteptărilor, obținând rezultate remarcabile: plt. Iancu Alin locul III la categoria până în 30 de ani, plt. adj. Șef Grecu Mario locul II la grupa +41 ani, plt. Moldovan Florin locul II la grupa 31-40 de ani, plt. adj. Panaite Ioan locul IV la grupa +41 ani.

Instituția noastră a organizat în perioada 20.08 – 23.08.2024 Etapa națională a Concursurilor serviciilor profesioniste pentru situații de urgență, cu participarea loturilor sportive ale inspectoratelor pentru situații de urgență din județele ALBA, ARAD, ARGEȘ, BACĂU, BIHOR, BOTOȘANI, CĂLĂRAȘI, GORJ, MUREȘ, NEAMȚ, SIBIU, SUCEAVA și 7 concurenți din alte județe la probele individuale (duel). Componența lotului sportiv al Inspectoratului pentru Situații de Urgență ,,Petrodava” al județului Neamț în anul 2024: cpt. Afloarei Ionuț (conducător lot), plt. adj. Mihăiluc Constantin (antrenor), plt. Vîrlan Daniel, plt. Iancu Alin, plt. maj. Aștefănoaei Alexandru, plt. Moldovan Florin, plt. Găvriluț Samuel, plt. Ojică Alexandru, sg. maj. Cucoș Iustin, sld. Lostun Sebastian, sld. Mîndrescu Sebastian, Sold. Blaga Andrei. Este de apreciat locul II obținut la această etapă, după câștigarea titlului național în anul 2023. Reținem obținerea locului I la proba Scara de fereastră, la această probă plt. Găvriluț Samuel obținând locul I iar sold. Blaga Andrei locul III.

În perioada 16.07 – 19.07.2024 în municipiul Brașov a fost organizat concursul „Cel mai puternic pompier, Etapa finală A.S.P.R. – Ediția 2024Echipa reprezentativă a ISU NEAMȚ a fost formată din Plt. adj. Panaite Ioan (+41 ani), Plt. maj. Bălușescu Andrei (30-39), Plt. Găvriluț Samuel (- 30 ani) și Sold. Bocancea Andrei (- 30 ani). La finalul competiției plt. maj. Bălușescu Andrei și plt. Găvriluț Samuel au obținut locul V la categoria lor de vârstă.

În data de 19.10.2024, Inspectoratul pentru Situații de Urgență Petrodava al județului Neamț și Asociația personalului în activitate și în rezervă de pompieri și protecție civilă „Salvatorul nemțean” au organizat competiția „CrosISU”- ediția a III-a. Evenimentul face parte din activitățile dedicate sărbătoririi la 13 septembrie a Zilei pompierilor din România și își propune să promoveze mișcarea, ca parte a unui stil de viață sănătos. La această competiție au participat 87 de concurenți pe 2 trase (copii și adulți) și 5 categorii de vârstă.

VII.2 Pregătirea și formarea autorităților și populației

În conformitate cu Planificarea pregătirii în domeniul situațiilor de urgență a personalului cu funcții de conducere din administrația publică locală, servicii descentralizate și deconcentrate în anul 2024, la Centrul Zonal de Pregătire de Protecție Civilă Bacău, au fost planificate 25 de persoane cu funcții de conducere și atribuții în domeniul situațiilor de urgență din administrația publică locală. Situația participării la cursurile de pregătire în domeniul situațiilor de urgență în anul 2024 a fost de 72%.

Pe parcursul anului 2024 au fost verificate 13 Servicii Voluntare pentru Situații de Urgență, în ceea ce privește respectarea criteriilor operaționale, încadrarea cu personal și dotarea acestora. În vederea pregătirii profesionale a personalului angajat și voluntar din cadrul serviciilor voluntare pentru situații de urgență, ISU Neamț a organizat și condus pregătirea în domeniul situațiilor de urgență a șefilor serviciilor voluntare.

În anul 2024 au fost avizate 2 servicii voluntare pentru situații de urgență, până la această dată fiind avizate 84% din totalul serviciilor voluntare pentru situații de urgență. În anul 2024, au fost emise 7 avize pentru funcția de șef SVSU.

Personalul SPIRC a urmărit ducerea la îndeplinire a Planului de pregătire în domeniul situațiilor de urgență în anul 2024, document care include și Activitățile ce urmează a se desfășura de către Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență din județul Neamț, documentul fiind aprobat prin Ordinul prefectului nr. 79 din 09.02.2024

Având în vedere numărul mare de cercuri tehnico-aplicative de elevi participante, 49 la Prietenii pompierilor și 106 la Cu viața mea apăr viața, în lunile aprilie și mai au fost organizate etape de zonă și ulterior au fost organizate etapele județene. La CVMAV Școala Gimnazială Pâncești a obținut locul I la ciclul gimnazial și Liceul Bicaz locul I la ciclul liceal. La Prietenii pompierilor,  Școala Gimnazială Girov a obținut locul I atât la echipajele de fete cât și la echipajele băieți/mixt. În luna iunie a fost organizată Etapa națională a concursului cu tematică de protecție civilă „Cu Viața Mea Apăr Viața” în municipiul Deva, județul Hunedoara. La această etapă cele 2 echipaje reprezentative a Școlii gimnaziale „Vlad Dănulescu” Pâncești – echipaj mixt și Liceului Teoretic „Carol I” Bicaz – echipaj mixt, au obținut locul V național.

Numărul total de ore efectuate în anul 2024 de către voluntarii din seriile 2017, 2019, 2021, 2022, 2023 și 2024 au însumat un total de 10848.20.  La finalul anului 2024, la nivelul inspectoratului județean își desfășoară activitatea în cadrul programului „Salvator din Pasiune” un număr de 158 voluntari repartizați pe subunități, astfel:

  • 100 voluntari – Detașamentul de pompieri Piatra-Neamț;
  • 40 voluntari – Detașamentul de pompieri Roman;
  • 18 voluntari – Detașamentul de pompieri Târgu Neamț.

VIII. SUPORT

 

VIII.1 Logistică

Prin activitatea logistică desfășurată, s-au asigurat condiții bune de cazare, hrănire, echipare, instruire a efectivelor, asigurarea mentenanței, exploatării și garării tehnicii de luptă, precum și de administrare a patrimoniului imobiliar, în strictă concordanță cu bugetul alocat unității.

Cele mai semnificative activități desfășurate în domeniul patrimoniului imobiliar pe parcursul anului 2024 au fost următoarele:

  • Pentru investiția Construire Pavilion Administrativ și sediu Detașament de pompieri Piatra Neamț, la Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Petrodava” al județului Neamț, str. Cuiejdi, nr. 34, municipiul Piatra Neamț, județul Neamț, Consiliul Tehnico-Economic din cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, a emis avizul nr. 112/113 din 12.11.2024. Valoarea estimată a acestei investiții va fi de 30 de milioane de lei;
  • În anul 2024 a fost realizată investiția: ”Realizare branșamente și instalații de utilizare energie electrică, apă potabilă și gaze naturale la imobilul ISUJ Neamț, str. Dumbravei nr. 14, Piatra Neamț
  • Pe parcursul anului 2024 au fost finalizate lucrările de construire ale obiectivului Reabilitare termică, energetică și modernizare Pavilion administrativ Detașament de pompieri Roman, investiție realizată prin PNRR – Componenta 5 – Valul renovării. Valoarea acestei investiții este de 6,3 milioane de lei fără TVA;
  • În luna octombrie 2024 a fost elaborat de către Direcția de Proiectare și Consultanță în Construcții din cadrul MAI-DGL Studiul de fezabilitate pentru Subunitate de pompieri cu amplasament în orașul Roznov, localitatea Chintinici în cadrul Inspectoratului pentru situații de Urgență ”Petrodava” al județului Neamț.

VIII.2 Financiar

Compartimentul financiar a urmărit organizarea și conducerea tuturor operațiunilor economico-financiare în conformitate cu prevederile legale, gestionarea cu eficiență a fondurilor repartizate pentru îndeplinirea misiunilor și funcționarea unității, precum și plata corectă și la timp a drepturilor de personal.

În 2024, cheltuielile din credite bugetare la capitolul 61, ordine publică și siguranță națională, au fost în sumă de 76.158,77 mii lei, cu execuție 100%.

La Capitolul 68.15. sursa A „Centre de primire și cazare a persoanelor solicitante a statutului de refugiat”, bugetul alocat în anul 2024, în sumă de 642,50 mii lei a asigurat plata cheltuielilor cu hrana si cazarea pentru cetățenii străini sau apatrizii găzduiți, aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina.

VIII.3 Asigurarea finanțării de la Consiliul Județean Neamț

Pentru anul 2024, de la bugetul Consiliului Județean Neamț au fost alocate, conform prevederilor O.G. nr. 25/2004, O.G. nr. 88/2001 și O.U.G. nr. 191/2005, fonduri în valoare de 497.724,97 lei la Titlul 20 – bunuri și servicii și 4.373.296,58 Titlul 70 Cheltuieli de capital.

În anul 2024 dotarea ISU Neamț a fost îmbunătățită considerabil cu suportul Consiliului Județean Neamț, care a achiziționat echipamente moderne pentru ca activitățile pompierilor nemțeni să se desfășoare în condiții cât mai bune, astfel:

– două containere AbRoll cu o capacitate individuală de 10.500 litri;

– patru motopompe plutitoare;

– 15 kit-uri pentru stingerea incendiilor de vegetație uscată;

– trei motofierăstraie;

– trei învelitori antifoc autovehicule electrice;

– patru bărci pneumatice;

– 50 de perechi de cizme protecție inundație tip șold.

Cele două containere AbRoll de capacitate 10.500 litri au fost alocate pentru intervențiile detașamentelor de pompieri din Piatra-Neamț și Târgu-Neamț. Aceste cisterne asigură transportul apei necesar pentru stingerea incendiilor, fiind amplasate pe tehnica deja existentă din dotare (autocamion cu braț de încărcare/descărcare).

Majoritatea sumelor alocate au fost folosite la plata utilităților necesare bunei funcționări a sediului din strada Mihail Sadoveanu nr. 16, precum și pentru funcționarea tehnicii și aparaturii din dotare, asigurând astfel buna executare a unor misiuni, precum:

  • Asanarea pirotehnică;
  • Activitatea de îndrumare și control la autoritățile locale;
  • Monitorizarea unor factori de risc ce pot genera situații de urgență;
  • Evaluarea pagubelor produse de dezastre;
  • Transmiterea avertizărilor către autoritățile administrației publice locale privind posibilitatea producerii unor situații de urgență, precum și activitatea de secretariat tehnic permanent al C.J.S.U.

În anul 2024 a fost recepționată investiția de construire a sediului Gărzii nr. 2 Poiana Teiului de către Consiliul Județean Neamț, valoarea investiției fiind de 2,273 milioane lei. Sediul a fost operaționalizat în data de 18 decembrie 2024.

Pe parcursul anului 2024 a continuat construirea sediului nou pentru Detașamentul de Pompieri Târgu Neamț, valoarea investiției fiind de 7,7 milioane lei.

  1. INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE

Pe parcursul anului 2024 indicele de vizibilitate al inspectoratului a cunoscut o creștere față de anul precedent. În acest sens au fost organizate 13 conferințe/declarații de presă, s-a răspuns la 542 de solicitări în baza Legii nr. 544/2001 și au fost transmise 111 comunicate de presă și 637 buletine informative.

În acest an site-ul instituției a fost modificat, fiind relansat în luna iulie (după modelul transmis de eșalonul superior) sub denumirea www.isunt.igsu.ro.

  1. Petiții

 

X.1 Petiții, verificarea și cercetarea reclamațiilor, sesizărilor și/sau de fond, tematice și inopinate

Pe parcursul anului 2024 au fost soluționate un număr de 187 de petiții, 20 au fost reveniri cu aceeași problemă și 153 au fost sesizări ale cetățenilor. Din totalul petițiilor, 15 au fost primite prin poștă, 121 prin e-mail și 51 depuse personal la unitate. Ca urmare a repartizării acestora, 148 au fost soluționate pozitiv sau parțial pozitiv iar 18 petiții au fost clasate direct.

Au fost 12 persoane primite în audiență de conducerea inspectoratului, toate fiind consiliate.

În ceea ce privește activitatea de soluționare a petițiilor constatăm o creștere de la 141 sesizări în 2023 la 187 în 2024.

  1. OBIECTIVE PENTRU ANUL 2025

Obiective condiționate de mediul extern:

  • Finalizarea investiției de la Detașamentul de Pompieri Roman, prin utilizarea fondurilor pentru dotare, în valoare de 1,3 milioane lei și mutarea în sediul reabilitat;
  • Mutarea în sediul nou construit de Consiliul Județean Neamț pentru Detașamentul de Pompieri Târgu Neamț;
  • Continuarea inițiativei demarate în anul 2020 de construire a unui sediu nou al inspectoratului prin intermediul Companiei Naționale de Investiții;
  • Continuarea demersurilor de înființare, prin fonduri europene accesate de IGSU, a unor noi puncte de lucru în orașul Bicaz, orașul Roznov și comuna Dragomirești;

Obiective din competența mediului intern:

  • Creșterea nivelului de pregătire pentru personalul nou încadrat în ultimii ani;
  • Continuarea dezvoltării cunoștințelor profesionale ale personalului, perfecționarea deprinderilor și abilităților în domeniul specific de activitate; lărgirea ariei cunoștințelor și dezvoltarea competențelor, dobândirea unor cunoștințe de vârf în domeniul de activitate, pentru a îndeplini în condiții optime misiunile ce revin unității;
  • Accelerarea procesului de digitalizare a documentelor operative și a celor de prevenire pentru eficientizarea activității inspectoratului;
  • Implementarea unui sistem electronic de gestionare a documentelor neclasificate;
  • Consolidarea capacității de răspuns și capacitarea tuturor entităților cu atribuții în domeniul situațiilor de urgență de a acționa în sistem integrat, pe principiul subsidiarității în gestionarea situațiilor de urgență.

Peste ani, când vom privi către 2024, consider că pentru ISU Neamț se vor cristaliza următoarele elemente majore: mutarea în sediul nou al Gărzii nr. 2 de intervenție Poiana Teiului, misiunile de stingere a incendiilor din Franța și Grecia, misiunea de gestionare a inundațiilor de la Galați, organizarea de către instituția noastră a etapei naționale a concursurilor profesionale ale serviciilor profesioniste pentru situații de urgență și obținerea locului 2 la această etapă, realizarea lucrărilor de construire de la Detașamentul de Pompieri Roman prin PNRR și continuarea investiției de 1,2 milioane euro de la Detașamentul Târgu Neamț.

  1. PORTRETE DE SALVATORI

În anul 2024, la nivelul județului Neamț au fost desemnați, două cadre ale ISU Neamț au primit distincții onorifice pentru activitatea desfășurată în anul 2024, astfel:

 

X.1 Pompierul de onoare al județului Neamț pentru anul 2024

Insigna onorifică de „Pompierul de onoare al anului” a fost conferită Plt. adj. șef. Buțurcă Dragoș – Ștefăniță, subofițer în cadrul Detașamentului de pompieri Piatra-Neamț.

Plt. adj. șef Buțurcă Dragoș – Ștefăniță este Șef Gardă Intervenție și Stingere (GIS) în cadrul Detașamentului de pompieri Piatra-Neamț din 01.05.2022 după promovarea examenului. Acesta este absolvent al Școlii de Subofițeri de Pompieri și Protecție civilă ”Pavel Zăgănescu” Boldești și își desfășoară activitatea în cadrul ISU Neamț din 02.08.2010.

Subofiţerul îşi îndeplineşte atribuţiile în mod exemplar, fiind nucleul turei de serviciu pe care o coordonează, respectiv conduce intervențiile la un nivel profesionist, gestionând tipurile de risc de la locul intervenției cu spirit anticipativ foarte bun, folosind tehnici și procedee operaționale în concordanță cu anvergura situațiilor, cooperând cu forțele de intervenție aparținând de la celelalte instituții angrenate și sporind acțiunile de intervenție astfel încât pagubele să fie cât mai reduse. Se remarcă prin spiritul managerial, disponibilitatea şi loialitatea faţă de instituţie, aducând un plus în toate activităţile în care este implicat. Militarul reprezintă un exemplu de conduită și caracter iar în fiecare tură de serviciu sporește devotamentul colegilor pentru această armă, prin exemplu personal.

A participat la numeroase intervenţii în care s-a remarcat pozitiv îndeplinindu-şi cu deosebit curaj şi înalt profesionalism atribuţiile specifice în cadrul echipajului în care a acţionat, dintre care amintesc:

 

– Intervenția din data de 04.05.2024, constând într-un incendiu produs la un utilaj de prelucrare a firelor, aflat în interiorul unei hale de producție aparținând operatorului economic SC YARNEA SRL din localitatea Săvinești, unde a îndeplinit în primă etapă funcția de comandant al intervenției, iar datorită primelor măsuri luate respectiv a tacticii de intervenție adoptate a limitat propagarea incendiului la întreaga hală de producție, axându-se și pe protecția personalului, stabilind ca măsură de protecție echiparea costumelor aluminizate pentru binoamele de intervenție care acționau pentru stingerea incendiului;

– Intervenția din data de 14.05.2024 din mun. Piatra Neamț, privind stingerea unui incendiu produs la un apartament situat la etajul 10 al unui bloc de locuit, iar datorită deciziilor pe care le-a luat în primă etapă în calitate de comandant al intervenției, s-a reușit evacuarea a două persoane, respectiv limitarea incendiului în limitele găsite. Intervenția respectivă a avut și un impact mediatic, fiind apreciată de societatea civilă, drept urmare a fost transmisă și o adresă de mulțumire din partea administratorului unui operator economic din vecinătate;

– Intervenția din data de 20.08.2024 din mun. Piatra Neamț, privind stingerea unui incendiu produs la acoperișul unui bloc de locuit cu 4 etaje, la care subofițerul a îndeplinit funcția de șef sector stingere pe una din scările de bloc prin care s-au realizat dispozitivele pentru localizarea și lichidarea incendiului. Pe timpul intervenției, datorită măsurilor întreprinse, s-au realizat într-un timp foarte scurt acțiuni pentru limitarea frontului de flacără pe direcția înspre care acționau binoamele conduse de  cadrul militar, cât și pentru căutare-salvarea și evacuarea locatarilor de la etajele superioare ale blocului.

– Intervenția din data de 28.06.2024 din localitatea Oanțu, privind stingerea unui incendiu produs la casa parohială a bisericii „Sfântul Gheorghe”, unde a îndeplinit în primă etapă funcția de comandant al intervenției, iar datorită modului de organizare a intervenției s-a reușit localizarea incendiului la nivelul mansardei, nefiind afectate camerele de locuit de la parterul imobilului. Intervenția a necesitat o abordare concisă astfel încât în imediata vecinătate se aflau biserica și un prăznicar.

Dragoș a ales această meserie urmând cursurile școlii specifice la fel ca tatăl și fratele său, Cătălin. Dragostea față de armă a moștenit-o de la tatăl său care a fost pompier în județul Vaslui și apoi în județul Neamț.

X.2 Salvatorul de onoare al județului Neamț pentru anul 2024

Insigna onorifică de „Salvatorul de onoare al anului” a fost conferită Plt. adj. Suciu Mihai, subofițer în cadrul Detașamentului de pompieri Piatra-Neamț.

Plt. adj. Suciu Mihai este comandant de echipaj, conducător autospeciale și paramedic în cadrul Detașamentului de pompieri Piatra-Neamț. Acesta își desfășoară activitatea în cadrul ISU Neamț din 01.09.2007 când a fost încadrat ca subofițer operativ (servant), iar din anul 2013, după promovarea examenului îndeplinește funcția de comandant de echipaj și conducător autospeciale.

Subofiţerul îşi îndeplineşte atribuţiile în mod exemplar, fiind un militar care respectă principiile instituției și se îngrijește de obținerea unor rezultate cât mai bune în misiunile încredințate. Se remarcă prin spiritul organizatoric, disponibilitatea şi loialitatea faţă de instituţie, aducând un plus în toate activităţile în care este implicat. Are un aport considerabil în formarea profesională a noilor cadre ale subunității, generând motivație, spirit de responsabilitate și impunând norme de disciplină necesare, fiind unul dintre cele mai bune exemple de urmat pentru cadrele din tura sa de serviciu. Subofițerul participă la majoritatea tipurilor de misiuni din cele încredințate subunității, atât în cadrul Punctului de Lucru Roznov, cât și în subunitate, unde ocupă deseori funcția de ajutor șef G.I.S.

Militarul întrunește calitățile necesare ale unui bun paramedic, acumulând pe parcursul anilor o experiență vastă în acordarea primului ajutor medical, dovedind în mai multe rânduri faptul că empatizează cu aproapele aflat la ananghie, acționând prompt și foarte profesionist în fiecare situație în care s-a impus necesitatea. Acesta a participat la programul de pregătire pentru acordarea primului-ajutor calificat a personalului de la I.P.J. și I.J.J.

A participat la numeroase intervenţii în care s-a remarcat pozitiv îndeplinindu-şi cu deosebit curaj şi înalt profesionalism atribuţiile specifice, dintre care amintesc:

– În data de 22.05.2024, pe timpul deplasării de la domiciliu către locul de muncă, pe raza comunei Alexandru cel Bun, militarul a observat faptul că în fața sa a avut loc un accident rutier între un autoturism și un pieton, acesta din urmă fiind grav afectat în urma impactului. Subofițerul a fost cel care fără ezitare a efectuat o recunoaștere în urma evenimentului, și a asistat o victimă de sex feminin care prezenta un traumatism cranio-cerebral, acuza dureri de spate și la nivelul membrelor inferioare, aflându-se în atac de panică. Acesta i-a oferit primul ajutor medical până la sosirea ambulanței SAJ și a menținut tot timpul legătura cu dispeceratul 112 privind relatarea datelor de la fața locului.

– În data de 11.08.2024, pe timpul desfășurării turei de serviciu, personalul din cadrul punctului de control acces a fost înștiințat de un cetățean, că în imediata apropiere a subunității se află o persoană căzută pe alee. Având în vedere faptul că în acel moment în subunitate nu se afla nici echipajul de prim ajutor medical și nici cel de terapie intensivă mobilă, subofițerul a dovedit simț de răspundere, deplasându-se cu un rucsac de prim ajutor medical la victimă, găsind-o într-o stare de semi-inconștiență. Respectând procedurile standard de monitorizare, până la sosirea unui echipaj medical, victima a fost asistată de cadrul militar, fiind preluat de ambulanță conștient și cooperant.

– Intervenția din data de 08.08.2024, privind intervenția la un accident rutier produs pe raza localității Dobreni, în care au fost implicate 3 autoturisme, în urma căruia au rezultat 5 victime, din care 4 adulți și un copil. Subofițerul a îndeplinit funcția de comandant al intervenției, iar după ajungerea la locul evenimentului acesta a luat măsuri pentru calarea și stabilizarea a 2 autovehicule care se aflau urcate unul peste celalalt, și pentru deblocarea a 2 victime care se aflau pe bancheta din spate a unui autovehicul suspendat parțial. Prin prisma bunei coordonări a intervenției și a rapoartelor operative clar transmise către dispeceratul unității, intervenția se poate considera una reușită în concordanță cu dificultatea acesteia.

Ambii subofițeri au arătat că activitatea de pompier nu se termină odată cu terminarea turei de serviciu, aceștia acționând în sprijinul comunității ori de câte ori situația o impune, chiar și în timpul liber. Meseria a fost aleasă cu sufletul!

Mulțumim tuturor pentru sprijinul acordat în desfășurarea misiunilor noastre și pentru încrederea acordată!

Compartimentul Informare și Relații Publice

Leave a Reply