Încă din antichitate, jocurile şi sporturile au deţinut un rol foarte important pentru evoluţia omului. Ideea de competiţie face parte din instinctele noastre primare, alături de dorinţa de a petrece timpul într-un mod cât mai plăcut. Activităţile de genul acesta reprezintă o combinaţie dintre cele două aspecte iar practicarea acestora în mod frecvent duce la îmbunătăţire, nu doar în cadrul jocului sau sportului respectiv, ci şi în general, căpătând abilităţi ce pot fi utilizate cu succes în alte situaţii.

În anumite cazuri, jocurile pot fi utilizate în scopuri educative, deseori antrenând participanţii să dea ce au mai bun din ei şi să vadă lucrurile şi din alte perspective pentru a ajunge la mult dorita victorie.

Diferitele aspecte prezente în jocuri sunt reprezentate de competitivitate, urmărirea unor reguli stabilite în prealabil, incertitudinea rezultatului, urmărirea unuia sau maimultor scopuri şi obiective şi în anumite situaţii pot fi incluse şi elemente fictive. Toate acestea subliniază complexitatea ce deseori se ascunde în spatele unei activităţi ce la prima vedere pare să fie puerilă sau fără un scop adevărat. Însă a fost demonstrat de nenumărate ori faptul că cei ce devin experimentaţi într-un anumit joc sau sport au la dispoziţia lor o gamă mai largă de abilităţi decât ceice nu prezintă interes faţă de ele.

Unul dintre cele mai vechi jocuri, considerat ca fiind șie ducativ, este şahul. Inventat cu mai bine de o mie cinci sute de ani în urmă, şahul a fost atât de apreciat de către oameni încât popularitatea sa în zilele noastre este remarcabilă.

Acest joc influențează în mod pozitiv mai multe aspecte legate de gândirea jucătorului, practicarea frecventă aducând beneficii precum îmbunătăţirea capacităţii de concentrare şi a intuiţiei, abilitatea de a căuta eficient soluţii cât mai bune, capacitatea de a analiza situaţii dificile şi parcurgerea treptată a procesului de rezolvare. În plus faţă de acestea, jocul de şah subliniază importanţa stabilirii unui plan strategic de viitor, tradus pe tabla de şah prin planificarea mutărilor în avans. Legătura jocului de şah cu abilităţile matematice constă în recunoaşterea şi analizarea tiparelor şi structurilor din mai multe perspective şi cu o viteză mai mare.

 

Deseori comparat cu şahul, jocul chinezesc GO contribuie de asemenea în sens pozitiv la îmbunătăţirea anumitor aspecte de gândire. Una dintre cele mai remarcabile diferenţe dintre cele două constă în zonele activate în creier, şahiştii folosind preponderent jumătatea stângă, responsabilă pentru rezolvarea problemelor iar jucătorii de GO pe cea dreaptă, ce se ocupă cu orientarea şi poziţionarea. O altă diferenţă dintre cele două este numărul de tipare unice şi mutări posibile ce pot exista în orice moment al jocului, GO având un număr mult mai mare de mutări posibile decât numărul estimat de atomi ce alcătuiesc universul nostru.

Însă, pe lângă cele două jocuri menţionate mai sus, o altă categorie de sporturi ale minţii ce pot influenţa în mod constructiv gândirea sunt reprezentate de către jocurile de cărţi. Spre exemplu, jocul de poker implică nu doar utilizarea unei strategii bazate pe matematică şi probabilitate, ci şi un aspect de controlare a emoţiilor, pentru a nu da indicii adversarilor în privinţa cărţilor din mână. Mai mult decât atât, acest control trebuie uneori să învingă dorinţa de câştig şi ne poate disciplina în privinţa recunoaşterii şi acceptării unei înfrângeri. De-a lungul anilor, importanța tipului acestuia de jocuri a fost studiată şi documentată într-un număr mare de cărţi. Fie că subiectul este legat de variatele strategii aplicate de către jucătorii de top sau analizarea şi justificarea alegerilor făcute în jocurile de la nivel înalt, aceste cărţi pot oferi cu siguranţă informaţii utile atât pentru începători cât şi pentru profesionişti.

În oricefel de competiţie ce implică mai mult de o singură persoană, capacităţile noastre sociale sunt îmbunătăţite într-un mod inconştient, căpătând experienţă şi în acest domeniu. Jocurile au fost şi vor continua să reprezinte o parte foarte importantă din natura umană iar faptul că pot fi folosite în scopuri educative reprezintă un avantaj în plus.